28 maart 2014

Zelfgemaakte curry




Op zaterdag is het bij ons patatdag, 
ja, je leest het goed.
Lekker ongezond. 
Patat, met mayo, curry en uitjes. 
Plus een frikandel en een zelfgemaakte kroket.
Wel e-nummer vrij en we frituren in kokosolie.
Dat bevalt trouwens goed, het stinkt niet. Als je zo'n 
1x per week frituurt kun je er wel een jaar mee doen 
(wel af en toe het vet zeven, dat doen we even
 samen anders is het zo'n geprutst.)

Om het allemaal wat gezonder te maken eten we er (ijs)berg sla bij.
 En overdag zorg ik dat ik een flinke groene smoothie naar 
binnen werk om het weer een beetje goed te maken ;)


  • De mayonaise hebben we van Tons.
  • De curry maak ik zelf.
  • De frikandellen koop ik bij de Jumbo (Jumbomerk), deze bevatten alleen een groen -goedgekeurd- e-nummer en bestaat uit kippenvlees en rundvlees. Hoe frikandellen worden gemaakt daar denk ik niet over na als ik er één eet, want die vind ik gewoon machtig lekker. Vooral speciaal dan.
  • Kroketten/ bitterballen maak ik zelf (recept plaatst ik nog wel een keer).
  • De uitjes en patat zijn van zichzelf natuurlijk al e-nummer vrij.

Maar nu het recept voor zelfgemaakte curry. Een tijd geleden plaatste iemand een keer een recept voor Home-made curry in een facebook groep. Ik kon niet aan alle ingrediënten komen dus heb ik zelf een mengsel gemaakt.


Wat heb je nodig:
Als eerste maak ik een kruidenmengsel. Hier kun je een paar keer mee doen. Dit bewaar ik een in klein bakje zodat ik later steeds wat kan pakken.

2 eetlepels gemalen kardamom
2 eetlepels gemalen koriander
1 eetlepel komijnzaad gemalen (djinten)
1 eetlepel zwarte peper gemalen
2 theelepels kaneel
2 theelepels kruidnagelpoeder
2 theelepels nootmuskaat
2 theelepels paprika poeder
2 theelepels gemberpoeder

Verder heb je nodig e-nummer vrije ketchup. Ik koop deze bij de natuurwinkel, deze is gezoet met agavesiroop. Uit de supermarkt zijn ze vaak gezoet met suiker en/ of met gemodificeerde producten erin, dat wil ik ook proberen te mijden.
Palmsuiker
Ketjap (yakso)



Ik doe 125 gram ketchup in een bakje en doe hierbij: 
2 volle eetlepels van het kruidenmengsel,
2 eetlepels palmsuiker en
1 eetlepel ketjap

Roer het door elkaar en klaar is de curry.
Hou je van pittig doe er dan wat extra peper bij, meer van zoet nog wat palmsuiker.

We scheppen het met een schone lepel uit het bakje zodat je er een paar keer mee
kan doen. Ik durf geen grotere hoeveelheid te maken omdat ik anders bang ben 
dat het misschien overstuur gaat.

Hebben jullie ook een patat-dag of doen jullie niet zo ongezond?

2


5 opmerkingen:

  1. Nee geen patat dag hier. Vind 't niet nodig. We eten wel eens patat bij de groente, ipv gebakken aardappeltjes oid. Vind 't zo'n ongezond idee, iedere week "verplicht" patat. Maar dat is meer m'n beeld ervan hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk stuk Anita. Ik raak meteen weer geïnspireerd!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Corina, inmiddels koop ik ook wel kant en klare Curry van de Ekoplaza. Om altijd
      alles zelf te maken daar heb ik ook geen zin ;-).

      Verwijderen
  4. Dit moet ik proberen woon in Zweden en heb geen curry hier en mis het wel eens.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.