14 maart 2014

Gevulde appelkoeken (met natuurlijke suikervervangers)

Voor dit weekend maakte ik gevulde appelkoeken van de blog: uit mijn keukentje (klik). 
Een erg leuke blog waar je zeker eens op moet kijken. Ik heb deze koeken al een
keer vaker gemaakt, ze zijn heerlijk!



Ik heb het recept een klein beetje aangepast. Ik gebruik speltmeel en honing, de bakpoeder laat ik weg.

Gevulde appelkoeken
8 stuks

voor het deeg
225 gram speltmeel / (spelt)bloem
150 gram roomboter
60 gram balsemienhoning (klik)
1/2 theelepel kaneel
1/2 ei
paar druppels citroensap
snufje zout

voor de vulling
2 grote appels
1 eetlepel balsemienhoning (klik)
1 theelepel kaneel
klein scheutje water
2 theelepels arrowroot of maizena

voor de afwerking
1/2 losgeklopt ei
amandelschaafsel

extra
siliconen muffin vormpjes (deze kun je zo gebruiken, siliconen hoeft niet ingevet)
iets om mee uit te steken

Mix de roomboter met de honing door elkaar. Ik gebruik m'n keukenmachine ervoor.
Voeg dan de overige ingrediënten toe behalve het ei.
Mix dit even goed door en voeg dan een half ei toe.
Kneed vervolgens met de hand er een soepel deeg van. 
Blijft het te droog voeg dan beetje voor beetje nog wat ei toe.

Doe het deeg in een kom en dek deze af met folie en zet het ongeveer een uur in de koelkast (half uur werkt ook, deel de bal dan in tweeën zodat het sneller koud is).

Ondertussen maak je de vulling voor de koeken.
Schil de appels en snijd ze in kleine stukjes. 
Houd 3 eetlepels van de appelblokjes achter.
Doe de rest van de appelblokjes in een pannetje met een scheutje water, de kaneel en de honing.
Breng dit aan de kook en kook de appeltjes tot een moes.
Het moet een dikke moes zijn, maak het eventueel iets dikker met arrowroot/ maizena.
Mix met de staafmixer de moes helemaal fijn.
Haal de appeltjes van het vuur en roer de achter gebleven appeltjes erdoor.
Laat staan tot gebruik.

Verwarm de oven voor op 200 graden en zet een bakplaat met vormpjes klaar.

Haal het deeg uit de koelkast, bestrooi je werkblad met wat bloem en rol dit uit tot een dunne plak.
Steek met een beker een ruim rondje uit de plak en leg deze in een siliconen vormpje.
Doe dit met alle vormpjes zorg wel dat je genoeg deeg overhoud voor de dekseltjes.



De vormpjes kunnen nu gevuld gaan worden met de appelvulling.
Doe in alle vormpjes wat van de appelmoes.

Rol de rest van het deeg dun uit. Steek er met een kleiner glas een ronde uit wat de koek precies zal afdekken.

Druk het dekseltje zachtjes op de koek en druk de randen iets aan.
Bestrijk alle koeken met wat losgeklopt ei en strooi er wat amandelschaafsel overheen.

Bak de koeken in het midden van de oven 20-25 goudbruin en krokant. Ik gebruik de stand boven/ onderwarmte.
Laat ze afkoelen en haal ze uit de vormpjes.

-------------------------------------------------------------------------------------------------

  • Balsemienhoning vind ik een goede natuurlijke suikervervanger, het is heel zacht van smaak. Daardoor heb je geen overheersende honing smaak. Bovendien makkelijk te verwerken omdat het goed vloeibaar is.
  • Deze honing kun je heel voordelig via mij bestellen: klik hier.

2 opmerkingen:

  1. Misschien een rare vraag, maar hoe krijg je een half ei? Eerst kloppen en dan de helft er uit gieten? Hoe doe jij dat?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Evelien. Ja, ik sla een ei kapot in een glas, klop het even met een vork door en giet ongeveer de helft eruit!

      Groetjes Anita

      Verwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.