14 maart 2014

Kwarkbrood, met gedroogde vruchten (suikervrij)

Een tijdje geleden bakte ik een kwarkbrood, die mislukte, het leek wel een stuk beton. Toch wilde ik het nog eens proberen, want het leek me toch lekker. Ik kijk wel eens op de blog puur Suzanne, hier stond laatst een kwarkbrood op die ik toch eens wilde proberen.

http://www.puursuzanne.nl/2014/02/23/kwarkbrood/






Het basisrecept:
250 gram volkoren speltmeel
250 gram kwark
1 ei
1 theelepel baking soda

Voor de vulling
75 gram rozijnen
60 gram gedroogde vijgen in stukjes
60 gram ongezwavelde abrikozen in stukjes
2 theelepels kaneel
2 eetlepels gemalen hazelnoten

Hoe maak je het?
Week eerst de rozijnen, vijgen en abrikozen in heet/ kokend water, laat goed uitlekken.

  1. Bekleed het blik met bakpapier.
  2. Mix het speltmeel, de baking soda, de kaneel en de gemalen hazelnoten goed door elkaar. Dit kan je met een lepel of garde doen. Ik gebruikte mn keukenmachine.
  3. Voeg dan het ei en de kwark toe, mix dit door elkaar heen.
  4. Voeg dan de rozijnen en de  toe en meng alles door elkaar. Het is een plakkerige stevige massa.
  5. Doe het deeg in het cakeblik en maak eventueel glad met de achterkant van een lepel.
  6. Zet de oven op 220/ 200 graden en doe gelijk het brood in de oven. (Let op! De oven verwarm je dus niet voor). Prik na 25 minuten met een satéprikker of mes in het brood en kijk of hij gaar is, zo niet dan nog even in de oven.


Deze keer was het kwarkbrood gelukt! Erg lekker. Verwacht geen cake structuur, het is echt een soort brood. De vruchten geven een lekkere bite en wat zoete smaak!


----------------------------------------------------------------------------------------------

  • Ik zet mijn oven vaak lager als in een recept is aangegeven. Als je vaker bakt weet je wel welke temperatuur bij jou het beste werkt. Elke oven is anders!
  • Je kunt variëren met de vulling, noten of dadels erin lijkt me ook lekker.

1 opmerking:

  1. Ik heb je heerlijke kwarkbroodje gemaakt, en heel je site doorgelezen. Ik heb je site gelinkt, we eten zelf ook alles met spelt, natuurlijke suikers en zonder E-nrs..
    Ik blijf je volgen, ook je moestuin!
    Groetjes Ellen van Natuurellen.nl

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.