10 april 2015

Advocaat gemaakt met honing!!

Advocaat had ik al heel lang niet meer op. "Vroeger" maakte ik het weleens met suiker en in de magnetron. Van allebei ben ik geen fan meer. Na wat uitproberen werd dit het recept met honing!
Het is erg lekker, de buren hadden een foto via Instagram gezien en kwamen 's avonds proeven. Het potje was zo leeg ;). Ik kreeg mailtjes van mensen die het recept graag wilde hebben dus hier is-ie dan:



Ingrediënten: 
6 tot 8 eidooiers (het gele)
1 eetlepel vanille extract
320 ml citroenbrandewijn / jenever (bijv eigen merk Gall&Gall)

Bereidingswijze

Klop in een glazen of metalen schaal de eidooiers, honing, citroenbrandewijn en vanille essence met een garde tot een gladde saus.
Breng in een pan een laagje water tegen de kook en hang de schaal met het eiermengsel in de pan (zo dat de schaal het water niet raakt). Verwarm het eimengsel boven het hete water en roer door tot het eimengsel dik wordt. Dat kan even duren, ik zet hem om het kleinste pitje, laagste stand. Dan duurt het ongeveer 15 minuten. 

Hard kloppen is niet nodig, zo komt er veel lucht in de advocaat zodat het veel langer duurt voordat het dik word. Blijf wel roeren, ook aan de zijkanten anders gaat het klonteren.

Let ook op dat de advocaat niet gaat koken, anders gaat deze schiften. Als je een thermometer hebt 85 graden aanhouden.
Haal de schaal van de pan met heet water en plaats in grote kom met koud water. Blijf roeren tot de advocaat iets is afgekoeld. Giet de advocaat in een schoon potje/ fles en bewaar tot gebruik in de koelkast.



Afkoelen in koud water


De eiwitten die over zijn kun je gebruiken voor bijvoorbeeld bitterkoekjes (klik) of kokoskoekjes (klik). Dat zijn nog steeds twee koekjes die erg favoriet zijn hier! Of doe wat extra eiwitten bij een roerei.

Geniet ervan!

============================================================================

Ik ben nu ook te volgen op Instagram onder anita_potjesenpannen
Hier zie je al een voorproefje wat je op mn blog kunt verwachten!


3 opmerkingen:

  1. Oh dat ziet er goed uit! Wat mooi geel! Ik hou zeker van advocaat, maar ik eet het ook zelden meer, want erg gezond is het niet. Maar zo kan het ook ;-)! Ga het zeker eens proberen. En bedankt voor het uitgebreide kefir-recept. Wat duidelijk zo. Ook dat staat op mijn lijst. Het is erg leuk om je blog te volgen! Groetjes, Dorien

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk om te horen, dank je wel! Als je kefir korrels wil dan stuur je maar een mailtje!


      Groetjes Anita

      Verwijderen
    2. Super om te horen en leuke site. Toch grappig als je naar een advocaat zoekt je op deze website terecht komt :). Succes ermee dames!

      Verwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.