24 maart 2014

Gevulde tomatensoep

Deze keer tomatensoep. Bij tomaten- kippen- of groentesoep hou ik me niet precies aan een recept, ik doe van alles door elkaar en proef tussendoor of er nog iets bij moet. Het lukt eigenlijk altijd wel.
Deze keer heb ik het even bijgehouden, zodat ik het recept kon vermelden.





Voor een grote pan gebruikte ik:

2 kippenpoten
water
2 eetlepels bouillonpoeder
2 pakjes gezeefde tomaten (500 gr per pakje)
2 blikjes tomatenpuree (70 gr per blikje)
1 grote ui fijngesneden
200 gram soepgroenten
2 cupjes suikervrije appelmoes
1 eetlepel palmsuiker
flinke scheut ketjap (yakso)
flinke scheut gembersiroop
hand vol (spelt)vermicelli
1 volle eetlepel knoflookpoeder
1 volle eeltlepel keltisch zeezout

Vul een grote pan voor iets meer dan de helft met water, doe de bouillonpoeder erbij en de kippenpoten.
Kook de kippenpoten gaar, haal ze uit de pan en haal het vlees eraf en snijd het fijn.
Doe de fijngesneden kip terug in de pan doe alle overige ingrediënten erbij en kook het geheel nog ongeveer 10/ 15 minuten door. Proef en voeg eventueel nog wat zout, ketjap of wat je denk dat nodig is toe.

Dit is een volle pan. Wat over is verdeel ik in bakjes, dat gaat de vriezer in. Ik schep ook nog wat in een kleiner pannetje voor een keer later in de week. Op de deksels plak ik een stukje schilderstape. Daar schrijf ik op wat voor soep erin zit. Schilderstape is erg handig, je haalt het er zo weer vanaf er blijft geen plakrommel zitten! Deze tip las ik op de blog uit mijn keukentje.


Eet smakelijk!


3 opmerkingen:

  1. Waarom doe je er appelmoes in? Snap 't niet echt.... Ben benieuwd....
    Liefs Ilse

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij vinden tomatensoep zoeter iets lekkerder. Chinese tomatensoep word vaak gemaakt met appelmoes erin om het zoet te maken. Deze zit qua smaak tussen gewone tomaten- en chinese tomaten soep in.

      Groetjes Anita

      Verwijderen
  2. heerlijke soep, net 5 liter gemaakt, lang leve de vriezer
    groet Ellen

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.