6 maart 2014

Bouillon poeder

Regelmatig gebruik ik bouillon voor in soepen en sauzen. Als ik kippensoep of groentesoep kook trek ik echt bouillon van vlees en groenten. Dat is best veel werk dus dat doe ik alleen bij die soep. Voor andere soepen gebruik ik bouillonpoeder.

Bouillonblokjes uit de supermarkt zitten vol met e-nummers, vaak de beruchte E621. Ik heb een poosje kruidenbuiltjes van Honig gebruikt, maar dat vonden we niet superlekker.

Tegenwoordig maak ik zelf bouillon poeder, de smaak is prima! Het is makkelijk te maken alleen kost het veel oventijd omdat het groente-kruidenmengsel moet drogen.
Omdat er aardig wat kruiden/ uien ingaan ruikt het wel een beetje apart in huis als het mengsel gaat drogen in de oven. Manlief heeft liever niet meer dat ik het op zaterdag maak als hij thuis is, want die lucht blijft weken in z'n neus hangen....

Bouillonpoeder is makkelijk als je een klein beetje nodig hebt. Op 500 ml gebruik ik een kleine eetlepel.
Ik kook wat water in de waterkoker en meet de hoeveelheid af en een maatbeker en roer er een lepel 
bouillonpoeder door. Zo kun je de hete bouillon gelijk gebruiken voor bijvoorbeeld championnesaus.

Aanvulling: er zijn bij de natuurwinkel e-nummer vrije en suikervrije bouillonblokjes te koop, die koop ik ook weleens.





Ingrediënten
4 pakjes soepgroenten (200-250 gram)
3 uien in stukjes gesneden
1 bol knoflook in stukjes
Verse lavas (maggieplant), bieslook, tijm, munt, rozemarijn en peterselie.
2 eetlepels keltisch zeezout
2 eetlepels korianderzaad (malen)
2 eetlepels gemalen peper

Bereiding:
Snij de ui en knoflook in stukjes en snij de verse kruiden fijn. Maak de groenten en de kruiden hierna fijn met een staafmixer of keukenmachine. Verwarm de oven voor op 90 graden en verdeel de groenten over vetvrij papier op het rooster. Eerst een uur met de ovendeur dicht en erna een uur of 5 met de deur op een kiertje (houten pollepel ertussen bijvoorbeeld). Tussendoor regelmatig omscheppen. Als het mengsel geheel droog is kan het in de blender tot poeder gemalen worden.

Zomers gebruik ik verse kruiden en 's winters gedroogde peterselie en gedroogde bieslook. Ik hou me niet altijd helemaal aan het recept, als er wat groente liggen die nodig op moeten gaan ze er ook gewoon nog bij.
Ik verdeel het over 2 bakplaten.




Als het gedroogd is en afgekoeld is maal ik het fijn met de staafmixer. Een pot bouillonpoeder is lang houdbaar (een jaar) maar bij ons is het aardig snel op.

9 opmerkingen:

  1. Ideaal he! moet het ook weer maken... ga het in mijn droogmachine proberen, maar dan wel in de zomer als alle kruiden wat goedkoper zijn ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ga deze morgen maken. k Zie dat er 4 zakjes soepgroenten door heen gaan, maar van hoeveel gram doe jij? of maakt niet niet zo heel veel uit?

    Gr.
    Evelien

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik gebruik zakjes van 200 gram, maar als je grotere zakjes hebt maakt het ook niet uit. Het komt niet heel precies wat je er allemaal in doet.

      Groetjes Anita

      Verwijderen
  3. De link werkt niet meer. Wat is het recept?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zag het net, ik heb de tekst aangepast met het recept erbij.

      Groetjes Anita

      Verwijderen
  4. Super enthousiast was ik toen ik dit recept tegen kwam. Het toeval wil dat ik tijdelijk een slowjuicer te leen heb. Toen bedacht ik mij dat als ik al die groentes door de slowjuicer haal, ik de pulp kan gebruiken voor het bouillonpoeder. Voordeel is dat alles al zeer fijn vermalen is en er al veel vocht aan is onttrokken. Het werkt echt super en de pulp is in anderhalf uur droog. Ben blij met je recept en met de slowjuicer.

    Groetjes Marion Diemont

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi,heb echt zin om bouillonpoeder te maken maar de oven doet het niet als de deur een stukje open staat. Is dat echt noodzakelijk of kan je het ook op een andere manier doen?
    bijvoorbeeld een uur de oven aanlaten en dan een half uur de oven uit met de deur open en daarna de oven weer een uur laten verwarmen? Dank je wel voor het recept i.i.g. Groet Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi, zit er ergens een schakelaartje voor de deur? Anders kun je die foppen door die strak af te plakken of ergens mee in te drukken?

      Geen idee of het op jouw manier gaat lukken. Anders gewoon proberen? Het vocht moet goed weg kunnen.

      Groetjes Anita

      Verwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.