4 februari 2014

Ontbijtkoek met natuurlijke suikervervangers

Als ik deze ontbijtkoek bak, bak ik er gelijk 2. Ik heb 2 cakeblikken, dus dat scheelt weer wat stroom. Het recept doe ik dan keer twee. Het grootste gedeelte gaan in plakjes in de vriezer, later haal ik de plakjes eruit. Laat je de ontbijtkoek een week liggen dan word het al snel droger of hij bederft. Dat komt omdat er natuurlijk geen rotzooi inzit om het lang houdbaar te maken.





Update:


Gebruik van het merk Tanni 3 theelepels wijnsteenzuur bakpoeder.

Gebruik van het merk natufood 1,5 theelepel wijnsteenzuur bakpoeder.
Gebruik van het merk Natuurlijk- Natuurlijk, 1,5 theelepel wijnsteenzuur bakpoeder.

Laatst genoemde gebruik ik nu een tijdje en vind dit de beste wijnsteenzuur bakpoeder, puur zonder toevoegingen.

Ik gebruik maatlepels voor het afwegen:
1 eetlepel is 15 ml
1 theelepel is 2,5 ml

Recept:

Ingrediënten:

250 gram volkoren roggemeel
200 gram karnemelk, (of plantaardige melk), water met een scheut yoghurt
1 ei
2 eetlepels suikervrije appelstroop
2 theelepels baking soda
1,5 theelepel wijnsteenzuurbakpoeder
snufje (keltisch) zeezout
1 eetlepel koekkruiden en 1 eetlepel kaneel

Bereiding:

Verwarm de oven voor op 175 graden. Ik gebruik de combi stand onder-warmte met hete lucht en plaatst de ontbijtkoek op de onderste richel.


Bekleed een cakevorm met bakpapier.


Schenk in een ruime kom de karnemelk, het ei, de honing, de appelstroop en de koekkruiden. Mix het met een mixer op de middelste stand.


Voeg nu lepel voor lepel de roggemeel toe, blijf mixen op de middelste stand en voeg als laatste het zout, de baking soda en wijnsteenzuurbakpoeder toe. Zorg dat het één geheel is.


Schenk het mengsel nu in de cakevorm.


Bak de ontbijtkoek in ongeveer 35 minuten gaar en goud bruin. (kijk na 25 minuten, misschien is deze al gaar.) 


Laat de ontbijtkoek 5 minuten in de vorm zitten en haal hem er dan uit. Laten afkoelen.




Eet smakelijk!

=============================================


Baktip om je ontbijtkoek makkelijk uit de vorm te halen (klik)

Voor een luchtig resultaat werkt karnemelk het beste. Natuurlijk is het altijd te vervanger voor een plantaardige melk. 
Balsemienhoning is zacht van smaak dus een prima vervanger voor suiker in baksels. Sommige soorten honing zijn sterker van smaak, deze overheersen al snel.

wist je dat:

  • de ontbijtkoek uit de supermarkt voor een derde uit suiker bestaat?
  • de vezels en vitaminen in ontbijtkoek uit de supermarkt grotendeels geïsoleerd of chemisch gefabriceerd zijn?
  • ontbijtkoek uit de supermarkt (Peijnenburg Complete Start) maar liefst 35 ingrediënten bevat (terwijl deze zelfgemaakte variant er maar 9 bevat)
  • Suikervrije appelstroop kun je kopen van Zonnatura. Ik koop er hier één bij onze Boni van het merk Canisius. Soms zijn er speciale aanbiedingen van appel/peren stroop bij de Lidl of appel/peren/dadelstroop bij de Aldi.
  • Vaak word er beetwortelsap aan appelstroop toegevoegd, dit is eigenlijk gewoon 'witte' suiker.

Bron: Het origineel komt van van Gezond leven van Jacoline, ik heb het iets aangepast.

14 opmerkingen:

  1. HOi,

    Kan het ook met speltmeel denk je?

    Groetjes,

    Marienke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marienke,

      Dat kan wel, alleen vind ik dat roggemeel meer de echte ontbijtkoeksmaak geeft!
      Succes!

      Groetjes Anita

      Verwijderen
  2. Deze ontbijtkoek is heerlijk.
    Je moeder bakt deze nu ook regelmatig en is bijna verslavend :)

    Gr. je vader

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo pa,

      Leuk dat je reageert, er komen vast meer lekkere recepten op die ze uit gaat proberen.

      Groetjes Anita

      Verwijderen
  3. Hallo,
    Ik wil eens gaan proberen maar heb geen baking soda! Kan het ook zonder of evt iets anders?! Bedankt. Groetjes Aagje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Aagje,

      Baking soda en wijnsteenzuurbakpoeder zijn de enige twee die ik weet die je kunt gebruiken om iets te laten rijzen. (gist bij brood)

      Als je wel wijnsteenbakpoeder hebt kun je dat gebruiken en een theelepel meer gebruiken.
      Ik zou niet al teveel extra doen want anders ga je het proeven, dat is niet zo lekker.

      Het kan ook helemaal zonder maar dan krijg je wel een compact/ stevige ontbijtkoek.
      Niet iedereen houd daarvan.

      Groetjes Anita

      Verwijderen
  4. Hallo Anita, ik heb de ontbijtkoek gemaakt en vind het de lekkerste ontbijtkoek die ik tot nu toe gemaakt heb. Mijn oudste zoon vroeg zelfs om een tweede plak en dat wil wat zeggen! Dank je wel dus voor het recept.
    Even over de maatlepels die je gebruikt; kan het zijn dat jouw lepels een afwijkende maat hebben? Zelf heb ik de maatlepelset van OXO en daarbij is een theelepel 5 ml. Ik was in de veronderstelling dat dat een standaard maat is maar wellicht is dat niet zo. Gelukkig kon ik het teveel aan bakpoeder er nog enigszins uitscheppen en heeft het geen invloed gehad op de smaak van de ontbijtkoek want die is zoals gezegd prima!

    Groetjes Machteld

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Machteld,

    Leuk om te horen! Dit staat inderdaad op mijn maatlepeltje, ik heb een keer zo'n setje aangeschaft van verschillende maten.

    Ik heb een gekeken op internet. Het verschilt wel wat men aangeeft. Tussen de 2 en 15 gram of 3 tot 5 ml.
    Wat het precies is weet ik dus eigenlijk niet. Gelukkig proef je het niet heel snel als je ietsje teveel doet.

    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Beste Anita,
    Vanochtend heb ik de ontbijtkoek gebakken en meegegeven aan de kinderen naar school. En ik heb net zelf een plakje gegeten. Echt heerlijk! Dat wordt een blijvertje.
    Hartelijke groeten,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik ben al heel lang op zoek naar een goed recept voor ontbijtkoek zonder suiker.

    Ontzettend bedankt voor het delen van dit recept.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.