10 februari 2014

Havermout uit de oven

Af en toe eet ik als ontbijt havermout uit de oven. Ik vind het erg lekker en het vult goed! Ik heb het recept van Eet goed voel je goed, maar inmiddels een beetje mijn eigen draai aan het recept gegeven.

Havermout bevat veel voedingsstoffen, stoffen die het lichaam nodig heeft. Waaronder vitaminen en mineralen zoals thiamine, vitamine B5 en B6, foliumzuur, ijzer, magnesium en fosfor. Daarnaast zorgen de koolhydraten en enkelvoudige onverzadigde vetzuren, de goede vetten dus, in havermout ervoor dat je energie krijgt die je nodig hebt om de dag goed te starten. Tot slot bestaat havermout voor een groot gedeelte uit complexe koolhydraten, deze verteren langzaam en zorgen ervoor dat je langer een verzadigd en vol gevoel hebt. Dit kan helpen bij bijvoorbeeld het laten staan van tussendoortjes. Bovendien is havermout cholesterol verlagend. 

De avond ervoor doe ik alles in een kom bij elkaar zodat de havermout kan weken. De kom gaat in de koelkast. 

Ingrediënten:

4 kopjes havermout
3 kopjes amandelmelk/ water kan ook
1 kopje rozijnen
2/3 eieren
half kopje honing

snuf (keltisch) zeezout

1 eetlepel 
1 eetlepel kaneel
1 appel in stukjes


Ik voeg toe, maar het hoeft niet:

eetlepel gebroken lijnzaad
eetlepel psylliumvezels
2 eetlepels Cacao nips
eetlepel vanille extract (maak ik zelf)

Verder kun je stukjes banaan / cranberry's, noten of ander fruit toevoegen.


De volgende morgen, de oven voorverwarmen op 190 graden/ boven onderwarmte.

Haal de bak uit de koelkast, is het een beetje een droge massa geworden voeg dan nog melk of water toe, zodat je het makkelijk door kunt roeren. Lijnzaad en psyllium nemen veel vocht op dus als je dat gebruikt moet je zeker nog melk of water toe voegen.

Dan een bakblik bekleden met bakpapier en het mengsel erin gieten en plat uitstrijken. Hoe groter het blik, en dus platter het mengsel hoe sneller het gaar is.



Bak ongeveer 20/ 30 minuten afhankelijk hoe dik je mengsel is. Als je mes schoon eruit komt is het gaar.
Het is lekker met een beetje roomboter erop.

Wat over is, is koud ook erg lekker als ontbijt of tussendoor een stukje. Ik bewaar het in de koelkast in een tupperwarebak, dan blijft het zeker een week goed.



-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
  • Omdat ik (bijna) suikervrij eet vind ik al snel iets te zoet. Je smaak veranderd als je suikervrij gaat eten. Je gaat de pure smaken weer waarderen. Ben je dat niet gewend dan kun je nog een schep palmsuiker of extra honing toevoegen, dan word het iets zoeter.
  • Als ik dit maak doe ik het op zaterdagmorgen omdat het toch een poosje in de oven moet. Op een werkdag vind ik dat niet zo handig.


1 opmerking:

  1. Gerdien Lindblad28 mei 2014 om 22:51

    Dat vind ik een erg leuk idee, ga ik ook eens proberen.
    Vind Havermout vaak wat slijmerig, zo lijkt het me erg lekker.

    Groetjes Gerdien

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.