20 februari 2014

Rogge/spelt rozijnen brood

Vandaag maakte ik dit brood:

http://uitdekeukenvanarden.blogspot.nl/2009/04/roggebrood-met-rozijnen.html



De tarwebloem heb ik vervangen voor speltbloem. Ik moest 3 eetlepels speltbloem erbij doen voor een mooi deeg.

De eerste stap:
dan 15 minuten afgedekt laten rusten en de klopper vervangen voor de deeghaak:


De rijs duurde 2x 1,5 uur.
Ik heb het brood gebakken in een cakeblik van 30 cm.

Een brood is goed gebakken als de kerntemperatuur ongeveer 95 graden is. Ik vind het nog een beetje lastig wanneer dat is. Ik heb een vleesthermometer. Na een kwartier in de oven heb ik de meter in het brood geprikt. Niet gelijk omdat ik bang ben dat het brood dan instort (misschien ook niet). Na 35 min. was het brood 95 graden.


Goed gelukt!



Het brood smaakt wat anders dan krentenbrood, het is niet zo zoet. Dit is lekker met een plakje kaas.
Wil je meer een rozijnenbroodsmaak voeg dan wat palmsuiker en kaneel toe.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Bij gekruid heb ik droge gist gekocht. Niet duur en zonder toevoegingen! 3 verpakkingen tegelijk is nog voordeliger.

http://www.gekruid.com/droge-gist.html






Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.