7 februari 2014

Erwtensoep maken in een fleecedenken

Ja, je leest het goed: erwtensoep in een fleecedeken..

Erwtensoep maken vind ik altijd een heel werk omdat je er zeker een lange middag voor uit moet trekken. Sowieso ben je even bezig met groenten snijden maar dat vind ik niet zo erg. Ik vind het altijd zo'n gedoe dat je steeds in de pan moet roeren omdat je anders zo snel een korst krijgt onderin. Ik maakte het dus ook niet zo vaak, maar tegenwoordig eten we regelmatig erwtensoep. Als maaltijdsoep of een kommetje voor tussen de middag erbij.

Vroeger had je de hooikist en dat bracht me op een idee, ik dacht zo kan het ook:



Wat heb je nodig:

Grote pan met dikke bodem. Deze houd de warmte goed vast, of 2 kleinere pannen.

2x 500 gr. spliterwten, stuk klapstuk en een stuk gerookt spek, 1 knolselderij, 3 preien, 2 aardappels, 2 of 3 winterwortels, 4 uien, bouillonpoeder, bosje bladselderij, bosje maggieplant, 2/3 rookworsten.

Alle groente fijnsnijden/ in blokjes.
De bladselderij en maggieplant fijnsnijden. (maggieplant kan je ook weglaten)

Het maken bestaat uit 2 rondes, reken 2x 4 uur voor het garen.

Ik doe het zo: de spliterwten met rundvlees, spek en bouillonpoeder in de pan aan de kook brengen, laat het 5 minuten zachtjes doorkoken. Daarna wikkel ik de pannen rondom goed in, een oude fleecejas met daaromheen nog een grote dikke fleecedeken.
Dan ongeveer 4 uur laten garen, de pan is dan nog heel erg heet, de spliterwten en het vlees zijn dan gaar.

Haal het vlees eruit, snijd het fijn en doe het terug in de pan. Dan alle fijngesneden groenten toevoegen en het weer aan te kook brengen, laat het 5 minuten doorkoken en wikkel de pan weer in de fleecedeken. Laat het weer ongeveer 4 uur garen.
Intussen wel ik de rookworsten ongeveer 25 minuten en snijd ze daarna in kleine stukjes, deze kan je erdoor roeren.

Het scheelt je bovendien gas of elektra en in de tijd de de pan in de fleecedeken staat kun je gerust wat anders doen, of gewoon weggaan.

We eten de erwtensoep de dag erop omdat het dan iets dikker is geworden.
Ik verdeel al wel alles in bakjes en een groot gedeelte gaat de vriezer in. Het is niet handig om een grote pan een nacht te laten staan omdat het kan gaan gisten.



2 opmerkingen:

  1. In een fleecedeken werkt ook met stoofpeertjes. Ook aan de kook brengen, dan in een fleecedeken een aantal uur op het aanrecht zetten en klaar ben je. Heb wel het water, honing en kaneel eerst opgelost en over de peertjes gegoten, zodat het wel mooi gelijkmatig was verdeeld over de peertjes. Als je het in potjes wilt bewaren moet je het wel eerst weer even aan de kook brengen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi zussie,

      Ik ga het zeker proberen, heb nog een kistje stoofpeertjes in de schuur staan.
      Goed idee om eerst een mengseltje te maken en dat erover te gieten.

      Groetjes

      Verwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.