13 februari 2014

Speltbrood uit de oven.

Ik ga jullie laten zien hoe ik speltbrood bak. Mn eerste brood was mislukt, toen ben ik maar eens aan het lezen gegaan. Hoe bak je nou eigenlijk brood. Er is een leuke blog van Levine. http://uitdekeukenvanarden.blogspot.nl/ Hier staan veel recepten, veel info en filmpjes op.

Om het simpel te houden ben ik begonnen met een speltmix van de Zuidmolen. Ik heb nu 2 broden daarvan gebakken en eigenlijk is het niet moeilijk dus als de mix op is ga ik over op een ander recept, een mix is namelijk duurder. Het lijkt erg veel werk brood bakken, maar als je het eenmaal een paar keer gedaan hebt valt het reuze mee. In de tijd dat het brood rijst kun je gewoon andere dingen doen.

Als eerste weeg je lauwwarm water af in de kom, voeg een zakje gedroogde gist toe en dan de mix.
Dan word het deeg gekneed, 15 minuten.


Hoe kun je zien of je deeg goed gekneed is? Dit is heel belangrijk. Maak je handen een beetje vet met olie en pak en bolletje van het deeg en trek het voorzichtig los. Dit heet een vliesje trekken. Filmpje vliesje trekken.


Scheurt het deeg (dat was bij mij na 10 minuten) dan is het deeg nog niet goed gekneed en moet het nog even. Als het deeg niet goed gekneed is rijst het niet goed.

Vet een kom licht in met wat olie, ik gebruik olijfolie. Maak een bal, rol deze even door de kom zodat het deeg rondom vettig is en leg deze in de kom en dek af met pastic/ vochtige theedoek. Dit is voor de 1e rijs.


De rijstijd is van aan aantal factoren afhankelijk. Kijk niet naar de tijd die in het recept staat maar naar het deeg zelf. Je kunt deeg gewoon op kamertemperatuur laten rijzen. Het deeg moet tijdens de 1e rijs verdubbelen. Deeg is goed gerezen als je er met een vinger in prikt en er een gat in laat staan.
Stort het deeg in dan heb je het te lang laten rijzen. Bij mij duurde de eerste rijs ruim een uur (terwijl het recept 30 min. opgaf).




Ik vet mijn aanrecht licht in met olie zodat het deeg niet blijft plakken.
Dan ga je het deeg doorslaan.
Dit is heel simpel de lucht uit het deeg drukken, dus niet gaan kneden!



Dan bol je het deeg losjes op tot een bol, de mooie kan boven en laat het ongeveer 20 minuten rusten.


Nu ga je het deeg vormen en in een bakblik doen.
Hier heb ik geen foto's van gemaakt. Klik hier om te zien hoe je busbrood vormt.

Je kunt busbrood vormen of batard, ik ben er nog niet uit welke ik ga gebruiken. De batard is makkelijk, maar wat het beste resultaat geeft weet ik nog niet.

Vet het bakblik in met roomboter en leg het deeg erin.


Nu moet het voor de 2e rijs, dek het af met iets ingevet plastic en zet weg. Het deeg moet bijna tot dubbel volume rijzen. Als je zachtjes op het deeg drukt en het veert langzaam terug dat is het voldoende gerezen. Dit duurde bij mij wel bijna 2 uur. Ondertussen als je denkt dat het brood bijna genoeg gerezen is verwarm je de oven op 200 graden, boven-onderwarmte. De bovenkant van het brood moet in het midden van de oven komen dus bij mij op de 2e richel van onderen.


Dan gaat het brood in de oven. Kijk na 20 minuten of het niet te hard gaat (te donker word) ander verlaag je de temperatuur. Na 30 minuten was het brood gaar. Het laat dan los van het bakblik en klinkt hol als je op de onderkant tikt.
Smeer een beetje roomboter over de bovenkant en
laat het goed afkoelen op een rooster.


Als het brood goed afgekoeld is kun je het gaan snijden, ik gebruik een snijmachine daarvoor.
Een elektrisch mes of broodmes kan natuurlijk ook. 


----------------------------------------------------------------------------------------------------
  • Het brood komt bij mij niet boven het bakblik uit, maar ik heb een heel groot formaat broodbakblik kwam ik achter. Voor het resultaat maakt het niet uit. We vinden het erg smaakvol!
  • Er staan inmiddels diverse speltbrood recepten op m'n blog, deze zijn te vinden in de recepten index.
  • Dit havermout-speltbrood is een favoriet http://potjesenpannen.blogspot.nl/2014/05/spelt-havermout-brood.html


2 opmerkingen:

  1. Hoi Anita, Welke ingredienten heb je nodig als je geen mix gebruikt? Alvast bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er staat een 100% speltbrood op mn blog. http://potjesenpannen.blogspot.nl/2014/02/100-speltbrood.html

      Groetjes Anita

      Verwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.