16 februari 2015

Yoghurt maken in de fleecedeken # deel 3 verse (rauwe) melk v/d boer

Sinds kort haal ik verse (rauwe) boerenmelk bij een bekende boer in de buurt. Daarvan maak ik zelf yoghurt in de fleecedeken. Het bevalt goed, de yoghurt is lekker vol, maar toch zacht van smaak, niet zo zuur.

Verse melk direct van de koe, niet uit pak maar uit de tank, bevat nog alle gezonde vetten en is niet gepasteuriseerd. Ik kies ervoor om de melk te verwarmen tot 45 graden, ben je bang voor bacteriën dan moet je de melk eerst koken/ tegen het kookpunt aan brengen.
Je hoeft niet perse rauwe melk te gebruiken, melk uit pak kan ook. Om het een keer uit te proberen is altijd leuk natuurlijk!

Zelf yoghurt maken moet je alleen doen als je er gezondheidsvoordelen inziet. Anders kun je net zo goed een pak yoghurt uit de winkel kopen. Het is goedkoper zo, al zijn dat geen euro's per week.




Yoghurt

Yoghurt is van nature een erg gezond product. Vol met lactobacillen. Dit zijn goedaardige darmbacteriën. Ze produceren enzymen die je lichaam helpen om waardevolle nutriënten uit je voeding te halen.
Als je melk verwarmt en een yoghurtcultuur (yoghurt) toevoegt wordt het vanzelf yoghurt. Na ongeveer 12 uur hebben de melkzuurbacteriën hun werk gedaan (langer is beter, lees verderop waarom). De meeste yoghurt die je de winkel koopt is maar zo’n drie á vier uur gefermenteerd. Niet volledig dus. Fermenteren kun je zien als voorverteren. Bovendien wordt deze yoghurt extra aangezuurd. Minder fijn voor je spijsvertering dan wanneer het volledig gefermenteerd is.


Het is erg simpel om te doen. Ik maak 3 liter tegelijk, dat blijft zeker een week goed of nog wel wat langer. Het is al verzuurd dus het gaat niet zo snel overstuur. Wij eten elke morgen een schaaltje yoghurt met wat fruit, zaden (ik noten) en een klein lepeltje rauwe balsemien honing


Voor 1 liter yoghurt heb je nodig:

1 liter melk
2 eetlepel yoghurt


Voor 3 liter gebruik ik een bakje vol met yoghurt, ik ben gestart met biologische volle yoghurt van Campina, de keren daarna kan ik eigen yoghurt gebruiken. Lukt de yoghurt op een gegeven moment niet zo goed meer dan kun je het beste een nieuw pak yoghurt (halve liter) kopen.
  • Gebruik niet teveel yoghurt, maar hou 2 eetlepels op een liter melk aan. Van teveel yoghurt krijg je eerder dunnere yoghurt dan wat dikker.
Verwarm de melk tot 45 graden Celcius (of verhit en laat afkoelen tot 45 graden). Gebruik hier een keukenthermometer voor. Roer de yoghurt door de melk. Omdat de yoghurt koud is weer even op temperatuur laten komen. Roer tussendoor goed door, anders is de melk onderin de pan warm en boven kouder.
Zet dik ingepakt weg voor minimaal 12 uur, langer werkt beter als de temperatuur niet teveel daald. Ik gebruik een dikke pan (gietijzer), en dikke fleecedeken en fleecejas. Zo blijft de temperatuur het meest constant, dat is het beste.
Zet de pan daarna in de koelkast, dan word het nog iets dikker. Ik roer het daarna nog goed door en verdeel het dan in twee glazen flessen en een tupperware maatkan. Werk hygiënisch omdat je met een rauw product werkt.

Omdat er niets toegevoegd is (stabilisators) gaat de yoghurt zich na een dag of paar dagen wat scheiden, er komt een beetje dunne vloeistof op te liggen. Deze kun je eraf scheppen zodat de yoghurt dikker word of gewoon erdoorheen mengen. De vloeistof die erop gaat liggen heet wei, dat kun je apart houden en eventueel gebruiken om iets te fermenteren.

  • Extra info: Wil je zeker weten dat de lactose in de melk allemaal is omgezet dan moet je de yoghurt 24 uur laten staan. Ik ben nog een beetje aan het vogelen om de pan zolang op temperatuur te houden, ik denk dat ik in het vervolg de pan in een koelbox zet, de pan wel extra ingepakt in een fleecedeken. Als het nodig is nog een extra kruik erbij. Na twaalf uur heb je yoghurt, maar voor ons zit er dan nog teveel lactose in (lactose intolerant). 





Lactose intolerantie en rauwe melk

Ik schreef al eerder dat we slecht lactose verdragen. Mensen die geen lactose verdragen, maken geen of weinig lactase aan in de darmen. Iets wat vaker voorkomt als je denkt: http://potjesenpannen.blogspot.com/2015/01/lactose-intolerantie-lactose-beperkt.html

Ik las dat rauwe melk vaak beter verdragen word door mensen die lactose-intolerant zijn.Yoghurt is sowieso beter te verteren zoals ik al in het andere artikel schreef omdat het gefermenteerd (voorverteerd) is. De melksuiker of lactose word omgezet in melkzuur. Als je zelf yoghurt maakt duurt het fermitatie proces veel langer als bij yoghurt uit de winkel (hou dan 24 uur aan). Beter dus als je lactose-intolerant bent.
Rauwe melk schijnt een bacterie te bevatten die lactose afbreekt waardoor de lactose makkelijker te verteren is. Mn man heeft het laten testen bij de bioresonantie arts (wat rauwe melk mee) maar voor hem gaat het niet op. Dat is dus per persoon verschillend.

=======================================================================

Leuk om te weten:

Tegenwoordig noemt men de bacterieculturen die in yoghurt voorkomen ‘probiotica’, dat ‘voor leven’ betekent. Yoghurt is dus levend voedsel. Versgemaakte yoghurt bevat zo’n één miljard bacteriën per gram en heeft daardoor een positief effect heeft op onze gezondheid:


  • lactobacillus acidophilus heeft een gunstige invloed op de spijsvertering. Onderzoeken wijzen uit dat het cholesterolverlagend werkt.
  • bifidobacteria (bifidus) stimuleert het immuunsysteem, helpt tegen spijsverteringsproblemen en zorgt voor gezonde darmen.
  • lactobacillus casei bevordert een gezonde balans in de darmbacteriën. Het gaat de groei van ziekteverwekkende micro-organismen tegen, verlicht constipatie en remt de groei van tumoren.
  • lactobacillus wordt gebruikt als behandeling tegen diarree en staat bekend om het positieve effect op schimmels als spruw.
Yoghurt gaat ontstekingen tegen en helpt tegen immuun-gerelateerde ziekten die vaak een oorsprong hebben in onze darmen. 


7 opmerkingen:

  1. Hoi,

    'k Heb het ook een tijdje zo gedaan als jij beschrijft. Het nadeel vond ik het vetgehalte van rauwe melk... ik merkte dat wij er allemaal van groeiden....In ons geval was/is dat niet zo slim.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is de vraag of dat groeien van het vetgehalte v/d melk kwam, ik denk het niet. We zijn bang gemaakt voor vetten. Inmiddels is er veel onderzoek gedaan waaruit blijkt dat bepaalde vetten gezonder zijn dan we altijd hebben gedacht, én dat niet vetten maar suikers en geraffineerde koolhydraten de veroorzakers zijn. Je hebt ze hard nodig gezonde vetten, bouwstof voor het lichaam, belangrijk voor de opname van vitaminen en mineralen.

      Een teveel aan suikers en koolhydraten worden juist in je lichaam opgeslagen als vet.

      Ongezonde vetten zijn transvetten. Ze belasten de lever en als bouwstof hebben we er niks aan. Transvetten ontstaan bij het hard maken van vloeibare, plantaardige oliën.Het ontstaat bij het maken van margarines of vetten voor de banketindustrie, kant- en klaarpakjes voor sauzen en soepen, droge koffiemelkpoeder e.d. Ga er maar van uit dat alle fabrieksmatig geproduceerde zoetigheid zoals koekjes en cake, maar ook veel kant-en-klaar producten en fastfood allemaal transvetten bevatten.

      Groetjes Anita

      Verwijderen
  2. Hoi Anita, wat gaaf dat je in een fleecedeken (wij gebruiken hooimadam) yoghurt kunt maken. Ik wilde het al een tijdje doen, maar t leek mijn man te veel gedoe. Toen hij jouw blog las, was hij om;-) Alleen blijft de yoghurt heeeel dun. Terwijl ik toch volle melk gebruik, zo van de boer. Heb je dit ook weleens gehad en heb je een tip om het te voorkomen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Groentje,

      Ik heb het inmiddels een paar keer gemaakt, met Campina yoghurt als starter heb ik het beste resultaat. Met een ander merk had ik dunnere yoghurt.
      Ik schep een beetje warme melk uit de pan en vermeng dat eerst met de yoghurt en dan doe ik het bij de pan melk.

      Als je het een dag in de koelkast laat staan, komt er bovenop een laag wei te staan, dat kun je eraf gieten/ scheppen. Zo krijg je ook al dikkere yoghurt.

      Van de week viel de yoghurt bij mij ook dun uit, ik heb het in een doek uit laten lekken en zo kreeg ik hangop. Ook lekker.

      Ik heb al zitten googlen hoe je de yoghurt dikker kan krijgen, dat kan door er een eetlepel melkpoeder bij te doen (voordat het de hooimadam ingaat).

      Andere verwarmen de melk tot 50 graden voor een beter resultaat.

      Het is belangrijk dat de temperatuur zoveel mogelijk constant blijft. Ik zet de pan inmiddels in een koelbox, met fleecedeken en 2 kruiken met kokend water erbij.

      Ik laat de yoghurt nu 24 uur in de koelbox staan omdat dan de lactose zo goed als omgezet is. Voor ons belangrijk i.v.m. lactose-intollerantie. (dat had ik al aangepast in deze blog).

      Wat ik op een forum las was dat je een beter resultaat hebt als je de melk verhit tot tegen het kookpunt en dan af laat koelen tot 45 graden, ik weet niet of dat zo is. Ik wil de goede stoffen zoveel mogelijk behouden en verwarm de melk tot 45 graden. Andere schreven dat het normaal is dat je met rauwe melk iets dunnere yoghurt hebt dan dat je melk uit een pak ervoor gebruikt.

      Het is dus een een beetje uitvogelen waarmee je het beste resultaat hebt. Vorige week had ik ook te dunne yoghurt een gedeelte heb ik gebruikt voor pannenkoeken en om ontbijtkoek te bakken.

      Groetjes Anita

      Verwijderen
    2. Bedankt voor je reactie! Ik had Bio+ volle yoghurt maar ga nu ook Campina proberen. Ik verwarmde de rauwe melk al tot iets meer dan 70 graden (pasteuriseren) en liet het dan afkoelen. Dus dat kan het niet zijn. Maar ik houd je op de hoogte of het de volgende keer wel lukt! :-) En voor nu eten we gewoon dunne yoghurt ;-)

      Verwijderen
    3. Hoi Anita,
      Ik zou je nog op de hoogte houden! Inmiddels een maandje verder en wat geexperimenteerd met de yoghurt. Nu wordt ie perfect!! Wat hier heeft geholpen, is de yoghurt van tevoren in een bakje mengen met een beetje opgewarmde melk uit de pan, echt goed roeren, met een kleine garde. En vervolgens het yoghurt-melk-mengsel heel goed door de rest van de melk roeren, ook met een garde.

      Verwijderen
    4. Leuk dat je het laat weten! Bij mij wisselt het nog steeds, ik ga nu proberen om het heel goed te roeren!!
      Merk wel als de yoghurt een paar dagen langer staat je er meer wei bovenop komt te liggen. Dat giet ik af dan heb je ook al dikkere yoghurt.

      De wei gebruik ik weer voor door pannenkoeken, zelfgebakken brood of ontbijtkoek.

      Verwijderen