22 februari 2014

Speltwraps, met gehakt, groenten en tzatziki saus

De wraps in de supermarkt zitten vol met e-nummers. Ik heb ze tenminste niet zonder e-nummers kunnen vinden. Dit zijn wraps van speltmeel, je kunt ook volkoren meel gebruiken.
Ik gebruik speltmeel omdat hier alle voedingsstoffen in zitten. Speltbloem is gezeefd en bevat nog weinig voedingsstoffen.



Wat heb je nodig (dit was voor 6 grote wraps)

400 ml water
200 gram volkoren speltmeel
2 los geklopte eieren
2 theelepels kerrie poeder
2 eetlepels gedroogde/ verse bieslook
2 theelepels keltisch zeezout

Hoe maak je het? 

Meng alle ingrediënten in een grote kom, dit kun je gewoon met een garde doen.
Zet een koekenpan op het vuur en doe hier een klein beetje olijfolie in.
Ik gebruik alleen olijfolie voor de eerste wrap en de andere wraps
bak ik in een droge koekenpan.
Giet een beetje beslag in de koekenpan, draai en schud de bodem,
zodat het beslag zicht verspreidt. Net zoals je pannenkoeken bakt.
Bak de wraps op laag vuur gaar, het duurt even voordat je ze gebakken hebt, houd ze warm in de oven of op een bord met een pannetje kokend water eronder. 





Ondertussen maak je de vulling klaar. Je kunt de wraps vullen met wat je zelf lekker vind. 

Ik gebruikte deze keer:

200 gram biologisch rundergehakt
1/2 bakje champions
1/2 aubergine
1 prei
3 wortels

Bak het gehakt rul met wat kruiden, bijv. paprikapoeder, kerriepoeder, beetje peper en zout. Voeg de fijngesneden groente toe en laat lekker mee bakken. Voor een wat pittige variant voeg wat sambal toe.
Met dit vlees/groente mengsels vul je de wraps. Lekker met een beetje tzatziki saus, dat is knoflooksaus met wat geraspte komkommer.



-------------------------------------------------------------------------------------------------------


  • De tzatziki saus die ik maakte komt uit het kookboek: Smakelijck, Gezond en gevarieerd van Williene Klinck. Een erg leuk kookboek met meer dan 100 e-nummer vrije recepten, vrij van geraffineerde suikers en witmeel/tarwe. Regelmatig gebruik ik dit kookboek, er staan echt heel veel lekkere verantwoorde recepten in.

  • Wij aten 2 wraps per persoon met de bovengenoemde hoeveelheid vlees/ groenten.
  • De wraps die over zijn, zijn koud ook lekker, met bijvoorbeeld een beetje roomkaas/ verse bieslook en gerookte zalm. Dit kun je ook goed meenemen in een broodtrommel.

1 opmerking:

  1. Hoi hoi, gelijk even verder aan het neuzen, ik maak wraps altijd heel anders, die moet ik echt uitrollen. Grappig... 2 recepten en volgens mij redelijk hetzelfde eindresultaat ;)
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.