15 september 2014

Basisroux maken met (spelt)meel i.p.v. bloem / kerriesaus.

Standaard is roux is een basissaus bestaande uit bloem en roomboter. 

In plaats van bloem kun je gerust een andere meelsoort, bv speltmeel gebruiken. Ik doe dit nu al een tijdje, wilde dat eens uitproberen, en het werkt prima.
Speltmeel is gezonder als speltbloem, bloem is gezeefde meel en alle voedingsvezels zijn eruit gezeefd dus eigenlijk een witmeel-product.

Roux maak je van een gelijke hoeveelheid meel en boter, bijvoorbeeld van ieder 60 gram. Smelt de boter in de pan, maar zet het vuur niet te hoog, anders brandt het aan. Als de boter is gesmolten, dan doe je de meel erbij en roer het goed door met de garde (goed blijven roeren anders krijg je klontjes), laat de saus op een laag vuurtje 2 á 3 minuten koken.



Hoe maak je kerriesaus: 


30 gram roomboter
30 gram speltmeel
1 theelepel kerriepoeder
keltisch zout
peper
0,5 liter water of (plantaardige)melk

Smelt de roomboter in een pannetje, niet bruin laten worden. Dan de meel erbij en goed roeren met een garde. Je krijgt een soort pasta deegje. Laat de bloem gaar worden in een paar minuten. Doe de kerrie poeder erbij en roer nogmaals goed door. Giet nu voorzichtig water of melk toe en blijf goed roeren, anders gaat het klonteren. Als het water of de melk warm word word het vanzelf dik, laat het even doorkoken, breng op smaak met zout en peper en klaar!

Ik weeg het niet af, gewoon op gevoel, gaat altijd goed.
Ook voor bijvoorbeeld champion- of aspergesoep gebruik ik nu speltmeel i.p.v. (spelt)bloem. 

Deze basissaus gebruik ik ook als groentesausje. Ik gebruik het kookvocht van de groenten om de saus te binden, is het te weinig vocht dan voeg ik nog wat amandelmelk of karnemelk toe (net wat open is).
Voor een bloemkoolsausje voeg je wat nootmuskaat toe. Wil je een kaassausje voeg dan wat geraspte kaas of fijngesneden blokjes toe. 

Wij aten deze keer de kerriesaus met wat kipfiletblokjes, lekker veel groenten en 
wat spelt-couscous.





Ik las dat je roomboter goed kunt vervangen voor kokosolie, dat heb ik nog niet
geprobeerd maar wil het zeker eens doen. Heeft iemand daar ervaring mee?

Eet smakelijk!

Inmiddels een aspergesoep en groentesausje met kokosolie gemaakt, werkt prima!



12 opmerkingen:

  1. Hmm, lekker! Kokosolie gebruik ik regelmatig, bevalt goed. Maar je moet het niet al te heet laten worden dan is het minder gezond las ik ooit ergens.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er zijn 2 soorten kokosolie, geurende en niet-geurende.

      De niet geurende mag je heet verhitten tot wel 230 graden, daar frituren we ook in. Die gebruik ik ook voor 'warm' gebruik.

      De geurende is meer geschikt voor koud gebruik en gezonder omdat het niet bewerkt is. Maar wel duurder. Het mag wel verhit maar tot een lagere temperatuur (weet het zo niet uit mn hoofd).

      Bedankt voor je reactie!

      Groetjes Anita

      Verwijderen
    2. Geurige kokosolie mag je net als extra vierge olijfolie tot 180 graden verhitten.
      Marijke

      Verwijderen
  2. Ik gebruik rijstolie! Het heeft een zachte smaak.

    Dank je wel voor dit handige recept!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt! Ik heb kokosolie in huis dat probeer ik een keer eerst, als dat niet
      bevalt koop ik rijstolie.

      Verwijderen
  3. Ik gebruik altijd kokosmelk, heerlijk! En zo makkelijk eigenlijk om te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ook een goed idee! Alleen moet je wel van kokos houden ;) ;)

      Groetjes Anita

      Verwijderen
  4. waar kun je voordelig kokosolie kopen,vanmiddag bij xenos potje 500 ml voor 4 euro maar geen grote verpakkingen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Grietje,

      Dat is voor een potje van 500 ml al best 'goedkoop'. Kokosolie is best prijzig. Kijk maar eens op de website van de Tuinen bijvoorbeeld. In een aanbieding zouden 2 emmers van 2500 ml daar ietsje voordeliger zijn maar scheelt niet eens zoveel.

      Groetjes Anita

      Verwijderen
    2. Aldi biologisch 500 gram ik geloof 4,50 leuk om te weten!
      Marijke

      Verwijderen
  5. een roux recept is 50 boter 60 bloem, geen gelijkmatigheid van beiden!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Anoniem,

      Wel leuk als je je naam er even bijzet een volgende keer.

      Ik heb een aantal basis kookboeken, waarin bijvoorbeeld staat 30 gram boter op 30 gram bloem.
      Zelf weeg ik niet meer af als ik een sausje maak, gewoon op gevoel, het gewicht zal nooit precies gelijk zijn dus het maakt niet zoveel uit. Mn sausje lukken altijd wel.

      Groetjes Anita

      Verwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.