20 februari 2014

100% speltbrood

100% speltbrood.



Ik heb dit recept gebruikt:

http://uitdekeukenvanarden.blogspot.nl/2009/04/100-speltbrood.html

Dit recept is voor 2 broden, dat kan mijn machine niet in 1x aan, dat is teveel volume.
Het gaat om kleine broden, broodbakblik 21 cm.

Daarom de hoeveelheden voor 1 klein broodbakblik van 21 cm:

90 gram water, lauwwarm
3,5 gram droge gist
1/2 theelepel palmsuiker
182 gram karnemelk, lauwwarm
12,5 gram roomboter
1 eetlepel honing
8 gram keltisch zeezout
175 gram speltmeel
250 gram speltbloem

Ik heb het omgerekend naar een groter brood, bakblik 30 cm. Dat vind ik fijner dan heb je wat grotere sneden brood, vooral voor in een broodtrommel:

135 gram water, lauwwarm
5 gram droge gist
kleine theelepel palmsuiker
220 gram karnemelk, lauwwarm
18 gram roomboter
1,5 eetlepel honing
12 gram keltisch zeezout
260 gram speltmeel
375 gram speltbloem

eventueel:
2 vitamine C tabletjes van 50 of 60 gram, deze fijn drukken tussen 2 lepeltjes voordat je het toevoegt
(hierdoor rijst het iets sneller en blijft het brood iets langer vers)


Ik volg verder de bereiding die het recept aangeeft. Let op!
Lost eerst de gist en de palmsuiker op in het water en laat het 10 minuten staan.

De karnemelk, boter en honing verwarmde ik iets in een steelpannetje. In de kom mengen met het gistmengsel. Voeg dan 125 gram bloem (klein brood)  / 188 gram bloem (groot brood) toe en het zout.

Volg hierna weer het recept, klik hiervoor op de link hierboven.


De eerste rijs duurt bij mij meestal wel 2,5-3 uur. De tweede rijs ook 2,5-3 uur. Het deeg is dan echt in volume verdubbeld. Ik zet het deeg gewoon weg op kamertemperatuur, rond 19/20 graden is dat bij ons. Ik zet het dus niet warm weg ofzo, doe je dat wel dan gaat het rijzen sneller maar daardoor word het brood vaak droger.






Nog een tip: ik heb badmutsen gekocht  om over de rijs-kom en het bakblik (voor de 2e rijs) heen te doen. Ideaal, plastic folie vind ik niet zo handig. De mutsen vet je iets in met olijfolie tegen het plakken. Je kunt ze gewoon afwassen en weer opnieuw gebruiken. Nog beter voor het milieu ook.


Ik heb ook een mini planten spuitje gekocht bij de Hema, hier heb ik olie ingedaan (een spuitflesje kon ik nergens vinden). Het werkt prima om even het aanrecht of je handen in te vetten. Zo kun je een paar drupjes pakken en heb je niet een hele plons uit de fles.



Tot slot het resultaat: 
het is niet zo hoog dit brood dat komt 
omdat ik het kleine brood in de bakblik van 30 cm heb gebakken.

De volgende keer gebruik ik het omgerekende recept, 
met extra zonnebloempitten.







Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.