24 februari 2014

Pure chocolaatjes

Dit keer een receptje voor erg lekkere chocolaatjes.







Wat heb je nodig:

12 dadels
75 gram kokosolie of 35 gram roomboter en 40 gram kokosolie
35 gram cacaopoeder

Vulling voorbeelden: noten, frambozen, stukje amandelspijs, rozijnen.

Week de dadels in wat heet of kokend water. Laat ze uitlekken. Smelt de kokosolie (eventueel de combi) in een pannetje of in een bak heet water. Maal de dadels in een keukenmachine, doe het overige erbij en roer doorelkaar. Of maal de dadels fijn met een staafmixer en roer alles door elkaar. Het is wel een beetje een raar mengsel, maar uiteindelijk het is echt heel lekker!
Giet alles in een siliconenvorm en na een uur in de vriezer is het chocolade. Ik schep eerst het dikkere dadelprutje met een theelepel in de vormpjes en giet dan de rest eroverheen.

Je kunt de chocolaatjes in de vriezer bewaren, maar ook in de koelkast. Buiten de koelkast zou ik niet doen, kokosolie word snel zacht, dus de chocola dan ook.

Je kunt de chocolaatjes 5 minuutjes voordat je ze op wilt eten uit de vriezer halen.









Hier komen ze net uit de vriezer, als ze eventjes liggen gaat de 'ijsdamp' er wel vanaf.




7 opmerkingen:

  1. Ziet er lekker uit! Ga ik zeker eens proberen! Alleen hebben m'n blender en staafmixer nogal moeite met het malen van de dadels. 'k Moet nog op zoek naar een andere oplossing ;)
    Je hebt leuke recepten op je blog staan! Van de week ga ik er een paar proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk, ik ben benieuwd hoe je ze vind! Je kunt de dadels ook heel fijn snijden met een mes. Dan even in kokend water weken, dan worden ze wat zachter en kun je ze beter mengen.

      Verwijderen
  2. Ha Anita.
    Proef je veel van de dadels? ik hou helemaal niet van dadels... maar wel van chocola... het kan zijn dat je het alleen toegevoegd hebt vanwege de zoetigheid... groet Marja.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Marja,

      Je proeft de dadels niet echt eigenlijk, het geeft een beetje bite en zoetigheid. In veel recepten word pindakaas gebruikt, dat vind ik weer niet lekker vandaar dadels.

      Groetjes Anita

      Verwijderen
  3. Ze zijn inderdaad heerlijk! De dadels proef je niet.. :-)
    Hopelijk zijn ze van mij net zo lekker!!

    Groetjes Corine

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat ook erg lekker is, om een hazelnoot in de vorm te doen. Erg lekker met een noot er in. hmmm

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.