6 februari 2014

Basis/ korte uitleg

Tegenwoordig doe ik eens per maand grote boodschappen voor de basisvoorraad. Ik werd het een beetje zat om voor allerlei boodschapjes naar de winkel te gaan, vaak neem je nog wat extra mee wat niet nodig is. Het is voor jezelf overzichtelijk wat je aan boodschappen uitgeeft en je kunt een beetje een budget aanhouden. Je hebt wel een hele grote kar vol en je bent even bezig met inruimen. Maar als de kasten dan weer vol zitten geeft het een voldaan gevoel. Voor mij is het nog een voordeel dat de Aldi echt vlak bij is en ik de kar zo mee na huis rijd en thuis uit kan laden ;).
Daarnaast ga ik 1x in de week naar de winkel voor groente, fruit en zuivel.

Is het nou duurder om e-nummer vrij, suikervrij e.d. te eten? Nee, ik hou al een aantal jaar alle uitgaven bij in excel. Daarbij wel rekening gehouden met inflatie en dat we er nu een klein etertje bij hebben. We eten meer groente en fruit als eerder dat is helaas behoorlijk duur, maar omdat je een hoop andere dingen laat staan ben je niet duurder uit.

Omdat ik kassabonnen een tijdje bewaard heb kun je zien waar wat het goedkoopste is, alle beetjes helpen nietwaar, ik koop liever niet iets te duur... Zo ga ik nu naar de Aldi voor de meeste boodschappen, haal nog dingen wat bij de Boni en de Jumbo. Wat ik wel merk is dat de laatste tijd de basis producten steeds met een paar cent verhoogd worden. Misschien dat toch steeds meer mensen gezonder gaan eten?

Afgelopen oktober ben ik begonnen met een lijst te maken in excel wat we allemaal nodig hebben. Heb een poosje kassabonnen bewaard en af en toe het 1 en ander aangevuld. Het duurde even voordat de lijst compleet was. En af en toe moet ik nog wat meenemen als ik iets te krap heb gerekend maar dan vul ik de lijst weer aan.

We hebben een grote vriezer waar veel groente, vlees en brood in kan.

Een aantal producten als speltmeel, speltbloem en amandelmeel bestel ik online omdat grotere hoeveelheden inkopen voordeliger is. Ook haal ik af en toe wat bij de Ekoplaza. Maar in de supermarkt kun je heel goed terecht voor een grote basis e-vrije/ suikervrije producten.

Speltmeel en speltbloem koop ik per 25 kilo.

Op maandag maak ik een lijstje wat we die week 's avonds gaan eten. Ideaal omdat je niet hoeft te denken: wat moeten we vandaag nou weer eens eten.. Je kunt natuurlijk altijd een dag wisselen met iets als het niet uitkomt. Moet er wat uit de vriezer komen dan haal ik het de avond ervoor eruit.

Mijn basislijst vind je hier (ik probeer hem zo nu en dan te updaten):
http://potjesenpannen.blogspot.nl/2014/02/basislijst-producten.html

en hier nog een overzicht, waaronder kruiden, vlees en vleeswaren:

http://potjesenpannen.blogspot.nl/p/basis-producten.html



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.