6 maart 2017

Snelle zoete aardappel pannenkoekjes en afvallen met Paleo

Ik eet zelf op het moment Paleo zoals je misschien al gelezen heb (voor zo'n 90%, ik neem heel soms een cracker of in het weekend wat anders).

Het bevalt me goed. Je moet vooral niet te moeilijk doen/denken. Niet allerlei paleo-proof baksels maken, zeker niet als je ook af wilt vallen, want dat is echt extra. Die kun je beter een keer voor het weekend maken of een verjaardag (maar hoeft ook niet elk weekend).
Het is geen dieet, maar een levenswijze. Het voornaamste is dat je geen zuivel en granen eet. Zuivel at ik al een jaar niet dus omschakelen vind ik niet moeilijk, waarschijnlijk omdat ik al een paar jaar puur kook, zonder pakjes en zakjes of kant en klaar. Het is belangrijk dat je voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt, dus eet zeker niet te weinig.

Paleo betekend voornamelijk veel groenten eten (geen gewone aardappel) aangevuld met vis, vlees, eieren, fruit, zaden en noten. Erg puur eten dus, zo uit de natuur zonder pakjes, zakjes, suikers of wat dan ook. Nachtschade's zoals tomaat en varkensvlees eet ik ook niet.

Ik ben een week of 6 ermee bezig en ben nu 5.5 kilo afgevallen. Ik heb een erg leuk Paleo tijdschrift gekocht met veel leuke en lekkere recepten. Ik heb er al veel uit gemaakt. Deze maand verschijnt er een nieuw tijdschrift en die ga ik ook halen.

Sinds ik vooral geraffineerd suikervrij ben gaan eten ben ik, met zwangerschap tussendoor, nu totaal nu 16.5 kilo afgevallen. Het stond een poos stil en mede door Paleo val ik nu dus weer af. Ik hoop dat het zo doorzet, want ik het liefst nog 15 kilo kwijt.

Ik maakte deze zoete aardappelpannenkoekjes met een restje gekookte zoete aardappel (zoete aardappel is een groente).
Ik ga ze zeker vaker maken, vooral om ook de kinderen meer groenten te laten eten. Roos vond ze heerlijk, Jasmijn heeft ze nog niet geproefd, ze was logeren, maar verwacht wel dat ze ze lekker vind. Van mij hoeven de kinderen echt niet helemaal Paleo te gaan eten. Meer groenten eten is nooit verkeerd, veel mensen eten die (veel) te weinig.

Ik gebruik hier voor een pannenkoekenpannetje van de Buyer. Ideaal pannetje voor dit soort pannenkoekjes of als je snel even wat eieren wil bakken. De pan is een stukje lichter als de koekenpan van de Buyer die ik heb (ook een hele fijne pan hoor.)



Wat heb je nodig:

170 gram gekookte zoete aardappel
2 eieren
flinke snuf kaneel

Bereiding: 
Doe alles in een blender of keukenmachine, of maak met de staafmixer een mooie beslag.
Een beetje olie (bijv. kokosolie of olijfolie) in de pan en bak kleine pannenkoekjes. Bak op laag vuur. Draai voorzichtig om.

Recept komt niet super precies, heb je iets minder of meer zoete aardappel geen probleem.


Ik wil ze ook als poffertjes gaan proberen. Ik doe dan een extra ei en een beetje baking soda voor een iets luchtiger resultaat.


========================================================================

Deze pannenkoekjes zijn paleoproof, suikervrij, zuivelvrij, glutenvrij, lactosevrij.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.