9 februari 2015

Serie: garen in een fleecedeken of hooikist # deel 1 stoofperen

Ik heb een aantal dingen die ik 'kook' in een fleecedeken. Laten garen is een beter woord, op het gas breng je een pan met inhoud eerst aan de kook en laat het een paar minuten goed doorkoken. Het is belangrijk dat je een pan gebruikt met een dikke bodem, ééntje die de warmte goed vast kan houden.

Daarna wikkel je de pan in een fleecedeken, oude jassen of wollen deken. Ik gebruik een grote fleecedeken, bij 2 pannen gebruik ik nog extra een oude fleecejas.
Je kunt ook een (oude) koelbox gebruiken waarin je de pan zet en vervolgens volstopt met oude kranten (of dat echt werkt weet ik niet).
Het scheelt gas, je hoeft tussendoor niet te roeren en je kunt gewoon weggaan of gaan slapen. Staat iets een paar uurtjes langer geen probleem.

Ik maak er een kleine serie van. Komende tijd plaats ik een aantal recepten uit de fleecedeken.

Een recept van erwtensoep maken in een fleecedeken heb ik al eerder geplaatst. Een succes zoals ik van andere heb gehoord!
Hier kun je het recept vinden: erwtensoep zonder varkensvlees uit de fleecedeken.

Dit keer stoofperen uit de fleecedeken, mn zus(je) Rianne kwam op het idee om dit te doen.
De laatste 5 kilo stoofperen die ik nog had liggen en heb het op haar manier klaargemaakt. Ik vind dat het erg goed lukt, de peren kook je in elke geval niet aan snot, wat op het gas snel gebeurt. Precies opgevolgd zoals ze schreef. Al moet ik zeggen dat ik dit keer diksap had gebruikt om te proberen, maar dat niet meer doe, met honing vinden we het lekkerder.

Rianne: In een fleecedeken werkt ook met stoofpeertjes. Ook aan de kook brengen, dan in een fleecedeken een aantal uur op het aanrecht zetten en klaar ben je. Heb wel het water, honing en kaneel eerst opgelost en over de peertjes gegoten, zodat het wel mooi gelijkmatig was verdeeld over de peertjes. Als je het in potjes wilt bewaren moet je het wel eerst weer even aan de kook brengen.

Mengsel maken van water, honing (diksap) en kaneel
om de peertjes in te koken
Na een nacht in de deken, wel weer even aan de kook gebracht omdat ik
potjes wilde vullen.

Erg handig zo'n trechtertje, vond ik bij de Welkoop



Als het wat langer duurt als normaal dat ik weer blog komt dat door onze laptop. Die heeft wat probleempjes en is soms erg traag helaas, manlief is aan het kijken wat hij er nog van kan maken. Op mn telefoon kan ik wel reageren op e-mail en facebook, maar bloggen op een telefoon is niet zo'n succes.


1 opmerking:

  1. Ja zo'n hooikist is handig hè?
    Gebruik hem regelmatig.

    Hopelijk is je laptop snel weer in orde.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.