23 april 2014

Monchou-taart een beetje anders

Als vervanger voor monchou gebruik ik de naturel roomkaas van de Aldi, goedkoper en zonder e-nummers. De smaak is niet eens heel veel anders als dat je de echte monchou gebruikt, en daar zitten dacht ik e-nummers in. Ik gebruik het ook wel i.p.v. van andere soorten roomkaas als dat in een recept staat. 

Ik had nog cake die net iets te lang in de oven had gezeten en een beetje droog was. Weggooien is ook jammer, dus gebruikte ik deze voor de bodem. Deze smeerde ik in met een klein beetje jam, zodat het niet zo droog was. Het was net te weinig cake om de bodem helemaal te bedekken, dus de gaatjes heb ik gevuld met verkruimelde biscuitjes.






Normaal gesproken is dit mijn standaard recept:

Wat heb je nodig?

ronde taartvorm

plakken cake

of 200 gram (suikervrije/spelt) biscuitje
125 gram roomboter

300 ml slagroom
200 gram zachte roomkaas naturel
2 eetlepels balsemienhoning
grote bak aardbeien
(suikervrije) aardbeienjam

Bereidingswijze:

Bekleed de bodem van de taartvorm met bakpapier. 
Verdeel hierover plakken cake.
Of verkruimel biscuit en smelt de roomboter in een pannetje. Dit kan in een keukenmachine of doe de biscuitjes in dichtgemaakte plastic zak en rol ze fijn met een deegroller. Meng de verkruimelde biscuit en gesmolten roomboter door elkaar en druk het uit op de bodem.
Zet de vorm in de koelkast.

Klop de slagroom stijf met een eetlepel honing. Klop hier de roomkaas doorheen, en voeg eventueel nog een eetlepel honing toe om het iets zoeter te maken. Bedek de bodem met dit mengsel en smeer vlak uit.
Zet voor minimaal 2 uur in de koelkast om op te laten stijven.

Was de aardbeien, laat ze goed uitlekken en snijd ze in kleine stukjes. Verdeel dit over de taart en verdeel er eventueel nog wat aardbeienjam tussendoor.

Geniet ervan!

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

Suikervrije speltbiscuit koop ik in de natuurwinkel. 
Daar kun je ook suikervrije jam kopen.
Cake bak ik van speltbloem en ik gebruik honing i.p.v. suiker.


Let op! Niet alles uit de natuurwinkel is suikervrij of e-nummervrij!
Wil je dat wel, dan de verpakking nalezen.


8 opmerkingen:

  1. Mjam mjam, deze ga ik voor het weekend maken..nu al zin in! Wat voor cake had je gebruikt? En welke maat bakvorm? Groetjes je zussie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha zussie,

      Een gewoon recept voor cake, maar honing i.p.v. suiker.

      200 gram zachte roomboter kloppen met 175 gram honing.
      Dan één voor één 4 eieren erdoor kloppen. Tot een romige massa.
      Eventueel scheutje vanille-extract.

      Dan 200 gram gezeefde speltbloem erdoor spatelen.

      In een cakeblik, voorverwarmde oven 150 graden, ongeveer 45 minuten / 1 uur.
      Ff controleren met satéprikker of hij gaar is.

      Groetjes Anita

      Verwijderen
    2. Oke, super dankjewel! En in wat voor vorm heb je de monchou gemaakt? Een grote?

      Verwijderen
  2. Gelijk de cake bakken in ronde springvorm, scheelt je een hoop werk.
    Goed laten koelen en dan de toplaag van roomkaas/slagroom/honing erop smeren.
    In de blikjes Hak vlaaivulling zitten ook geen e-nrs.

    Groetjes, Petra

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Petra,

      Ik had een gewoon cakeblik gebruikt dit keer ;) en de cake was
      een beetje te droog daarom had ik hem gebruikt voor deze taart. Anders is een
      gewone springvorm beter/ handiger. Dat wil ik volgende week ook proberen.

      De blikjes van hak zitten geen e-nummers maar wel suiker dacht ik.
      Ik gebruik tegenwoordig zelfgemaakte vlaavulling zonder suiker, ik gebruik dan
      het recept van aardbeienjam wat op mn blog staat. Ik doe er meer water door de jam en zo heb je een soort vlaaivulling.

      Groetjes Anita

      Verwijderen
  3. Ik heb pas deze monchou taart gemaakt. Hij was heerlijk. Ik heb 1 dag van te voren de cake bodem gebakken die je in de reactie hierboven noemt. Ik vroeg me alleen af of hier geen baksoda ofzo in moest. Het was nu een soort platte koek geworden, ideaal voor deze taart :) en goed van smaak. Alleen een dag later wel erg hard. Hoort dit zo, of heb ik wat verkeerd gedaan?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk om te horen dat de taart in de smaak viel.
      De cake komt uit een blueband kookboekje. Ik dacht dat er geen baksoda of poeder in werd gebruikt maar weet het niet helemaal zeker meer.
      In cake achtig baksels gebruik ik het tegenwoordig wel, het word er zeker luchtiger van. Roomboter met honing wel 5-10 minuten kloppen.

      Groetjes Anita

      Verwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.