25 november 2015

Focaccia!

Voor de Foodblogswap van november mocht ik 
iets maken van de site http://hetetenisklaar.com/ 

Op de site vind je recepten uit allerlei windstreken, 
verhalen over eten en over vakantie's 
waar de schrijver inspiratie opdoet.

Er staan lekker veel recepten op voor hoofdmaaltijden,
als je nog een puur recept zoekt kijk dan eens op deze blog!

Ik koos voor de receptenruil focaccia dit stond op m'n lijstje om nog eens te maken, 
en vond het een goede gelegenheid om het nu eens te maken. 
Ik vond het geen moeilijk recept, misschien omdat
ik al best wat ervaring heb met broodbakken.



Omdat je met bloem werkt (rijst makkelijker als (spelt)volkoren meel)
en verder met weinig ingrediënten
vind ik het een leuk beginners-recept.
Dus wil je zelf eens een broodje proberen is dit een goed recept om
eens te proberen.

De rijstijden heb ik iets aangepast, 
dat komt doordat ik spelt gebruik, 
spelt heeft een iets langere tijd nodig dan tarwe om te rijzen.
Kijk altijd naar je deeg en niet naar de tijden in een recept, 
het heeft o.a. ook met de omgevings-temperatuur te maken.



Focaccia
Ingrediënten:
250 gram speltbloem
8 gram gedroogde gist
½ theelepel keltisch zout (er gaat ook nog zout over het brood dus deeg hoeft niet heel zout te zijn)
150 ml lauwwarm water
2 eetlepels olijfolie (geel)
gedroogde rozemarijn
keltisch zeezout

De topping is naar keuze: (rode) ui, zwarte olijf, zongedroogde tomaat, pesto, meer rozemarijn. Alle combinaties zijn mogelijk.  Ik gebruikte ui, olijf en gedroogde rozemarijn.

Zo kun je zien of je deeg goed gekneed is.
Pak een klein bolletje en trek het los
(vet je handen eerst even in met olijfolie).
Trek je het deeg kapot
dan moet je langer kneden.
Bereiding:

Meng alle ingrediënten behalve het zout. Voeg na 3 minuten het zout toe en kneed het tot een mooi elastisch deeg, dat duurde bij mij met de kneedmachine totaal 11 minuten.
Vet een schaal in met olijfolie, rol het deeg daar even doorheen zodat rondom wat olie zit en laat daarin het deeg vervolgens afgedekt ongeveer een uur tot anderhalf uur rusten. Het deeg zal ongeveer eens zo groot worden. (eerste rijs).

Haal het deeg uit de kom en druk de lucht eruit, kneed het even door en laat het bolletje even afgedekt rusten dan is het makkelijker te vormen.
Ondertussen kun je de ui fijnsnijden en de olijfjes eventueel in plakjes.
Klaar voor de tweede rijs

Leg een stuk bakpapier op de ovenplaat en druk het deeg daarop uit in een langwerpige vorm van ongeveer 1,5-2 cm dik. Druk met je vingers wat reliëf in het brood. Strooi een beetje zeezout over het brood. Kleed verder aan met de genoemde toppings en besprenkel met wat olijfolie. Dek af met wat huishoudfolie en laat nog een uur tot anderhalf rusten (deeg weer bijna verdubbeld) voordat het de oven in gaat. (tweede rijs) 


Verwijder vervolgens het folie en bak af in ongeveer 20 minuten of totdat de bovenkant begint te kleuren.

Eet smakelijk! 

=======================================================

In deze hoeveelheid een behoorlijk grote Foccacia, de helft heb ik ingevroren, ik weet nog niet of dat lekker uit de vriezer komt. Even oppiepen in de oven denk ik. 

Ik ga het recept zeker vaker maken maar dan de halve hoeveelheid.  De volgende keer gebruik ik wat meer uien en olijven zoals op de foto dat leek manlief nog wat lekkerder :-)
Wij aten dit bij een bord erwtensoep


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.