7 september 2015

Appeltaart met calvadoskrokant!

Na een lange zomerstop weer een nieuw recept!
  
Deze appeltaart bakte ik samen met Jasmijn,
ze is drie jaar geworden. Daarnaast bakte ik nog 
een kindertaart, waarvan het recept misschien 
ook nog online komt.




Het recept voor deze taart komt uit Het Supperdikke Taartenboek, ik kreeg het een aantal jaar geleden cadeau. De meeste taarten die erin staan zijn e-nummer vrij maar niet suikervrij. Onderstaand recept heb ik aangepast.

Er word calvados gebruikt in het recept, dat is appelbrandewijn wat je kunt kopen bij bijvoorbeeld Gall en Gall. Om het te proberen kocht ik een klein flesje.

Deze appeltaart is met noten, manlief houd daar niet zo van dus heeft liever een 'normale' appeltaart, deze versie zonder noten bijvoorbeeld. Ik hou wel van noten en vond het een lekkere taart!

Ingrediënten:

Springvorm 26 of 28 cm doorsnee.

Kokosolie om het bakblik in te vetten
5 appels
3-4 eetlepels citroensap
125 + 35 gram (zachte) kokosolie of roomboter
100 + 75 gram (balsemien) honing
1 kleine eetlepel vanille extract
snufje keltisch zout
3 eieren
175 gram (spelt)bloem
2 theelepels wijnsteenzuurbakpoeder of baksoda
3 eetlepels (amandel)melk
75 gram gemengde noten
3 eetlepels calvodos


1. Vet de rand van een springvorm  in, de onderkant bekleed ik met bakpapier. Schil de appels, verwijder het klokhuis en snijd ze in plakjes. Bedruppel ze met citroensap. Verwarm de oven voor op 175 graden.

2. Roer de 125 gram kokosolie, 100 gram honing, vanille extract en een snufje zout tot een crème. Roer de eieren er één voor één doorheen. Meng de speltbloem en de wijnsteenzuurbakpoeder. Roerde amandelmelk en de bloem in kleine hoeveelheden door het beslag. (het is een dunne laag beslag, het rijst in de oven net als cake).

3. Leg de appels op het beslag. Bak de appeltaart ca. 30 minuten in de voorverwarmde oven.

4. Hak de noten grof. Verwarm de honing tot hij iets begint te borrelen. Neem de pan van het vuur en roer er 35 gram kokosolie door. Voeg de calvados beetje bij beetje toe. Zet de pan kort op het vuur en roer het mengsel glad. Roer de gehakte noten erdoor. Verdeel de krokant meteen over de taart en bak de taart bij dezelfde temperatuur nog eens 10 minuten. Laat de taart afkoelen.


=====================================================================

Een aantal in de familie eten koemelkvrij dus daarom maakte ik hem koemelkvrij. Daarvoor gebruikte ik kokosolie. Je kunt ook roomboter gebruiken als het niet koemelkvrij hoeft.

De andere verjaardagstaart! 

Balsemien honing is weer verkrijgbaar! 4 kilo voor 32,50:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.