16 april 2015

Kruimeltaart met banketbakkersroom. Van spelt en geraffineerd suikervrij!

Soms kom ik erg leuke taart- of koekrecepten tegen die ik aanpas of bedenk ik wat, maar om dat alles zelf te maken, dat is niet zo goed voor de lijn ;-). 

In het weekend bak ik soms wat lekkers, ook niet altijd. Door de weeks eten we af en toe ontbijtkoek tussendoor, verder vaak wat simpels als fruit, smoothie, gekookt ei, een medjoul dadel, rozijntjes, stukje pure chocolade of noten. 

Ik sta dus echt niet elke dag van alles te bakken zoals sommige soms denken :-). 
Soms bak ik koekjes of iets kleins als manlief daar zin in heeft. Ik maak best wel het één en ander zelf zoals jullie kunnen lezen, zoals yoghurt en bouillon maar ook omdat ik het leuk vind. Koken zonder pakjes duurt echt niet langer als met pakjes als je daar eenmaal aan gewend bent, dat gaat gewoon automatisch. 

Standaard bak ik twee broodjes in de week. Als ik ontbijtkoek bak doe ik er twee tegelijk en de rest gaat in plakjes in de vriezer. 

Voor deze kruimeltaart vond ik een 'test-bakster', m'n zusje Karin. Hij is als proef gemaakt en goedgekeurd door de rest van de familie... De conclusie was zo ongeveer lekkere taart, maar mag iets zoeter, dat heb ik aangepast in het recept.

Hij staat dus nu mooi online en iedereen die zin heeft kan hem maken en dat ga ik ook zeker eens een keertje doen!




Nodig voor de room
3 eidooiers
- 200 ml (plantaardige) melk
- 25 gr speltbloem of speltmeel
- 1 theelepel vanille extract of vanille stokje
- 50 gr honing

Klop de eidooiers met de bloem en een scheutje melk tot een gladde massa. Kook in de tussentijd de melk op met de honing en het vanille extract. Je kan ook een vanille stokje toevoegen. Snij hem eerst even op zodat het merg in de melk verdwijnt. Giet de hete melk al roerend, beetje bij beetje bij de eidooiers. Blijf kloppen, anders kunnen de eidooiers gaan stollen. Giet het mengsel terug in de pan en breng dit al roerend aan de kook. Laat het ongeveer 5 minuten koken totdat het de gewenste dikte heeft bereikt. Laat het mengsel vervolgens al roerend afkoelen, dit om velletjes te voorkomen.


Nodig voor de bodem:

- 250 gr speltbloem of speltmeel
- 125 gr roomboter
- Snuf keltisch zout
- 2 tot 6 eetlepels honing (naar smaak!)

Voor de inhoud:

- 5 of 6 appels (net hoe groot ze zijn)
- Rozijnen (optie)
- Kaneel
- 50 gr palmsuiker



Voor het kruimeldeeg:
- 125 gr roomboter

- 175 gr speltbloem of speltmeel
- 20 gram palmsuiker
- Theelepel kaneel

Verwarm de oven voor op 180/200 graden. Vet een springvorm in. Maak van de bloem, boter, zout en  honing een deeg. Als het te droog is voeg dan wat water of melk toe. Bekleed de springvorm met het deeg en zorg voor een opstaand randje. Verdeel de banketbakkersroom over de bodem en doe daarop de appel (in stukjes met rozijnen en kaneel). Maak dan het kruimeldeeg en verdeel dat over de appels. 45 minuten in de oven. Als de bovenkant te snel bruin word dek dan af met folie. 




===============================================================


3 opmerkingen:

  1. Dit ziet er heerlijk uit, bedankt voor het recept! Dit weekend ga ik het eens uitproberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oww, dit ziet er wel errug lekker uit Anita!

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.