28 november 2016

Zalmburger met komkommer en kappertjesmayonaise op een speltbolletje

Voor de receptenruil voor november mocht 
ik kiezen van http://outmijnkeuken.nl/.

Ik vond het lastig, zoveel leuke recepten om te kiezen!
Nasi of bami zonder pakje bijvoorbeeld. Daar hou ik natuurlijk wel van.
Ik las dat Esther Out 
een rookoventje heeft. Leuk, ik heb er ook één, dezelfde, 
heel soms roken we er zalm op. 
Maar eigenlijk gebruiken we hem te weinig.




Ik koos uiteindelijk voor de dubbele zalmburger met dille mayonaise. Wij zijn gek op vis, we eten het regelmatig maar een visburger had ik nog nooit gemaakt. Ik maakte er een enkele burger van per bolletje en kappertjes-mayonaise erbij omdat ik op het moment geen verse dille in de tuin heb.
Deze zalmburgers zijn ook lekker bij een warme maaltijd! Ik wil ze ook gaan proberen met kip.

Zachte speltbolletjes kun je bij de Albert Hein kopen. Opletten want de samenstelling is per keer verschillend, soms bevatten ze opeens yoghurt en suiker (smaak was ook anders) wat ik jammer vind.

Wat heb je nodig (3 grote burgers of 4 iets kleinere):

  • 250 tot 300 gram zalmfilet
  • 1 ei
  • 50 gram havermout 
  • 1 theelepel mosterd
  • Keltisch zout en peper
  1. Snijd de zalm in grove stukken en doe ze in een hakmolen of keukenmachine zoals ik deed. Voeg de mosterd, het ei en de havermout toe. Meng alles goed door elkaar en breng op smaak met zout en peper. 
  2. Vorm van het zalmmengsel drie burgers, leg ze op een bord en zet ze even in de koelkast om stevig te worden. Ik maakte m'n handen een beetje nat en maakte 3 balletjes die ik plat drukte. In de pan drukte ik ze nog iets platter. Bak ze daarna in 3 minuten per kant in een koekenpan gaar in een beetje boter of olie.
Kappertjesmayonaise (bakje vol):

Wat heb je nodig:
    4 eetlepels mayonaise (bijv tons of belgische mayonaise Albert Hein
    paar augurkjes
    1 volle eetlepel kappertjes 
    1 volle theelepel mosterd

Snij de augurk fijn, voeg alle ingrediënten bij elkaar en breng op smaak met mosterd.

Snij de speltbol open. Besmeer eventueel met wat roomboter of wat van de mayonaise. Beleg met wat komkommer, de burger, plakjes komkommer en wat van de saus.

Eet smakelijk!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.