21 mei 2015

Spelt-cakejes met appel en peer

Een variatie die ik bedacht op een gewone cake.
Het is een basis-recept voor cake uit een bleu band boekje
wat ik een beetje veranderd heb.

Ik gebruikte kokosolie voor een koemelkvrije variant 
maar roomboter kan ook prima.
Ze zijn erg goed gelukt en smaakte prima,
ik ga ze zeker vaker maken!

Je kunt ook prima alleen appel of peer gebruiken.

Je kunt dit recept ook gebruiken als appel/peer cake
in een blik, doe het recept dan maal 2,5.





Wat heb je nodig:

100 gram kokosolie/ roomboter op kamertemperatuur
60 gram honing
2 eieren
100 gram speltbloem of -meel
snufje zout
1/2 theelepel baksoda
2 appels
1 peer
snuf kaneel

Verwarm de oven op 160/180 graden.
Ik gebruik de stand hete lucht gecombineerd met onderwarmte. Tweede richel van onderen.

Schil de appel en peer, snijd in kleine blokjes en meng met wat kaneel.
Mix de kokosolie met de honing tot het goed gemengd is (hoeft niet heel lang). Mix de eieren erdoor, voeg dan de meel, het snufje zout en de baksoda toe. Meng tot een mooi glad beslag.
Vul vormpjes half tot driekwart en verdeel de appels. Ik gebruik siliconen vormen, deze hoef je alleen even om te spoelen met koud water voor gebruik.
Ik gebruikte 6 grote muffin rondjes. Voor kleinere vormen is het beslag genoeg voor zo'n 8 tot 10 cakejes denk ik.

Zet in de oven en bak de cakejes in 15/20 minuten gaar. Bij kleinere cakejes 15 minuten aanhouden.
Controleer na 15 minuten met een satéprikker.





2 opmerkingen:

  1. Hij staat in de oven. Ik heb alles keer 2,5 gedaan en er twee kleine cakeblikken mee gevuld. Alleen de appels en peren hadden wel keer minder gekund, ik heb een behoorlijke hoeveelheid over :) Maar daar verzinnen we wel een toetje mee ofzo... Het lijkt me erg lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het klopt dat het aardig wat appels en peren is, dat vind ik altijd lekker ;-)
      De helft van de vormpjes vul ik met beslag en de rest met behoorlijk wat appel/peer.

      Hopelijk is het goed gelukt!
      Ik heb ze vandaag gebakken zonder appel/peer en met roomboter. Kleine cake-jes die
      ik vul met banketbakkersroom en aardbeien erop.

      Groetjes Anita

      Verwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.