30 januari 2019

Recepten met essentiële olien van Doterra ~ Wonderzalf

Pure essentiële oliën moeten door stoomdestillatie verkregen zijn (of geperst uit de schil), niet door chemische extractie. Alles met het label extract of geurolie is niet hetzelfde als de essentiële olie van therapeutische kwaliteit.

Eén van de eerste dingen die ik uitprobeerde was een roller maken met Lavender met Wildorange voor onze oudste van 6. Ze heeft nog weleens hoofdpijn door de drukte van school (groep 3) en door met de roller over even over haar voorhoofd te gaan is de hoofdpijn 9 van de 10 keer binnen een half uur gewoon weg! Eerder gaf ik weleens een halve paracetamol, dat is nu eigenlijk niet meer nodig!
Zo fijn een natuurlijke apotheek!

Langzaam aan steeds meer ontdekkingen gedaan, zo fijn iets uit de natuur zonder toevoegingen.

Hierbij een receptje van wonderzalf, het beste bewaar je het op kamertemperatuur. Staat het koud word het harder en smeert het niet makkelijk uit.

Ik gebruik hierin 3 oliën:
Lavender: lavender is een ongelooflijke genezende olie voor de huid, het is anti-microbieel, met speciale eigenschappen die helpen bij weefsel herstel.
Lemon (citroen): reinigt en desinfecteert.
Melaleuca (tea/tree): staat bekend als een sterke anti-microbiële olie voor wondverzorging vanwege de virale eigenschappen (bijv. bij koortslip: 1/2 druppels puur erop smeren).
* anti-microbieel: tegen ziekteverwekkers met name bacteriën.

Wonderzalf:

50 gram biologische kokosolie
50 gram biologische olijfolie
5 gram bijenwas (korrels of ruw bij de imker vandaan)

8 druppels lavender
6 druppels lemon
4 druppels melaleuca

Ik heb een pan, een oude van m'n oma, die ik speciaal gebruik voor dit soort mengsels, de bijenwas laat een laagje achter waardoor het lastig schoonmaken kan zijn.  Je kunt er ook voor kiezen om het in een glas te smelten in een pannetje met een laagje water.

Doe de kokosolie, olijfolie en bijenwas in een pan en laat zachtjes smelten. Het hele mengsel laat ik dan iets afkoelen en dan doe ik de druppels olie erbij. Even goed doorroeren en je kunt blikjes of potjes afvullen! Na een paar uurtjes is de zalf goed afgekoeld en wat uitgehard. Klaar voor gebruik!

Deze zalf is te gebruiken voor schaafplekjes, wondjes, kloofjes, luieruitslag, droge voeten of handen (winter) en eczeemplekjes. Officieel 6 maanden houdbaar na opening, maar ik denk dat het dan al op is. Ik heb laatste 2 weken al regelmatig de zalf gebruikt. Tip bij brandwondjes: pure lavender erop! Trekt snel de brand eruit.

Let op met de lemon die erin zit als je de zon ingaat: vermijd blootstelling aan direct zonlicht gedurende 12 uur na gebruik. Dit kan leiden tot extreme huidirritatie.

Wil je de zalf bijv. op je gezicht gebruiken kies dan voor Frankincense i.p.v. lemon.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.