6 april 2015

Chocolade brownie met fudge topping (met zwarte bonen)

Dit recept komt van mijn zusje Rianne, ik had het bij haar geproefd en was erg lekker. Dank je wel voor het heerlijke recept! Ik wilde hem zelf maken en koos deze uit voor het weekend van Pasen. 

Recepten zijn vaak makkelijk aan te passen naar eigen wensen, onder het recept lees je hoe ik het aanpaste. Handig recept want alles kan in de keukenmachine, dus één apparaat vies. 

Het beslag deed ik in twee kleine bakvormen. We vonden het erg lekker! Je bewaard het in de koelkast, gerust een paar dagen. Het lekkerste is het wel als je de brownie eerst op kamertemperatuur laat komen, dan komen de smaken goed tot zijn recht.



Chocolade brownie met fudge-topping

Diverse recepten van chocolade brownie (gemaakt met zwarte bonen) heb ik met elkaar vergeleken en een eigen ‘variant’ gemaakt. De fudge-topping heb ik van http://voedzo.nl/recepten/recept-voor-chocoladebrownie-met-fudge-topping/ . Afhankelijk of je het recept lactosevrij of glutenvrij wilt hebben kan je zelf aanpassingen maken. Ook de hoeveelheid zoet er in, kan je gemakkelijk aanpassen. In plaats van een blik zwarte bonen kan je ook 250-270 gr geweekte en gekookte zwarte bonen gebruiken (bijvoorbeeld van het merk Smaakt bij AH). 


Ingrediënten voor de brownie:

  • 1 blik zwarte bonen (400 gr, uitlekgewicht 265 g)
  • 70 gr kokosolie of roomboter
  • 50 gr cacaopoeder
  • 3 eieren
  • 75 gr kokosbloesemsuiker/ palmsuiker
  • 50 gr honing
  • Snufje (keltisch) zout
  • 2 tl vanille-extract
  • 1 tl balsamico-azijn
  • 2 tl bakpoeder
  • Naar smaak stukjes chocola, zo puur mogelijk
  • Evt. scheutje rijstmelk of andere (plantaardige) melk of karnemelk
  • Bakblik van 26cm doorsnee of vierkant bakblik
  • Evt voor decoratie: rood fruit (frambozen, kersen) of noten (walnoten)
Werkbeschrijving
  • Verwarm de oven voor op 175 graden.
  • Hak de chocola in kleine stukjes.
  • Smelt de kokosolie.
  • Spoel de bonen heel goed af onder de kraan. Even goed uit laten lekken.
  • Pureer de bonen met de kokosolie in de keukenmachine of met de staafmixer. Meng dit samen met alle andere ingrediënten, behalve het bakpoeder, azijn en stukjes chocola door elkaar. Zodra dit goed gemengd is hoef je niet langer te mixen.
  • Voeg nu het bakpoeder en de azijn toe en mix nog kort door. Is het iets te dik, voeg dan een klein scheutje rijstmelk toe. Het moet een dikke, maar wel enigszins vloeibare massa worden. Je kunt proeven of je er wat meer (als je een echte zoetekauw bent) suiker in wilt en/of cacao.
  • Schep de stukjes chocola er door heen.
  • Bekleed de vorm (in ieder geval de bodem) met bakpapier. En doe het beslag in de vorm en smeer het uit.
  • Bak de brownie in 25-30 minuten gaar
  • Er is een omslagpunt in de gaarheid. Eerst komt de satéprikker er uit met beslag er aan. Dan is hij nog niet goed. Als er cake eraan zit is hij goed. De satéprikker komt er niet schoon uit. Niet langer er in laten, want dan wordt hij te droog. Het is geen luchtige brownie maar een lekkere kleffe brownie.
Ingredienten topping:
  • 125 gram gedroogde dadels
  • 100 ml speltroom (of andere (plantaardige) room)
  • 50 gram cacao
  • 75 gram kokosolie (ontgeurd)
  • Evt. 1 tl koffiearoma
Werkbeschrijving topping
  • Hak de dadels in een keukenmachine of met een mes.
  • Smelt de kokosolie in een pannetje.
  • Voeg de kokolie, speltroom, cacao en koffiearoma toe aan de dadels en laat het mengsel een paar minuten draaien in de keukenmachine
  • Verdeel de chocolade fudge topping over de afgekoelde brownie
  • Zet het 1 uur in de koelkast om op te stijven
  • Decoreer de taart eventueel met rood fruit of walnoten.
Zonder de fudge-topping is deze brownie ook heerlijk. Voorgeweekte walnoten (anders verbranden ze) kunnen bovenop iets in het beslag worden gedrukt en mee gebakken. Stukjes walnoot door het beslag roeren is ook lekker. Je kunt er ook later een walnoot opdoen. 

=================================================================

Mijn variant:

Ik deed twee eetlepels speltmeel bij het beslag omdat ik het te dun vond, ik gebruikte alleen honing en geen palmsuiker, daarom was het denk ik iets dunner. De balsamico azijn liet ik weg en ik gebruikte twee theelepels wijnsteenzuur bakpoeder. Ik gebruikte 3 blokjes pure chocolade 85%, 75 gram totaal.

Voor de topping gebruikte ik zachte dadels (niet gedroogd) en liet de room weg, daarvoor deed ik een eetlepel yoghurt. Voor koffiearoma, gebruikte ik Nescafe sterke koffie, 3 theelepels met heel iets kokend water, dat roerde ik door de topping.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.