4 april 2014

Vanille extract

Dat maak je gewoon lekker zelf! 
Heel simpel en veel goedkoper als de 
kleine flesjes uit de winkel.

Het word regelmatig in recepten gebruikt. 
Ik gebruik het ook i.p.v. vanillesuiker 
of i.p.v. merg van een vanille stokjes (omdat deze best prijzig zijn). 

De wodka verdampt als je ermee bakt en de 
vanille smaak blijft over!
De fles op de foto is al een tijd geleden gemaakt ;),
ik wil het toch even delen omdat ik het 
in recepten gebruik die ik blog.




Wat heb je nodig:

1 flesje pure wodka 350 ml (zonder toegevoegde smaak!!)
2 vanille stokjes

6 weken wachttijd

Snij de vanille stokjes open, schraap de merg eruit en doe alles het in het flesje wodka.
Zet het flesje donker weg en schud elke week een paar keer.
Na zo'n 6 weken is de vanille extract klaar. Laat de stokjes gewoon in het flesje zitten, in de loop d'r tijd word het extract iets donkerder en iets sterker van smaak.



4 opmerkingen:

  1. Gisteravond heb ik wodka gekocht. 20 cl voor 6euro. Ik heb daar 1 vanillestokje in gedaan. En nu 6 weken wachten! Bedankt voor de tip!
    Groetjes Aafke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed idee, heb dit ook met citroenrasp, cacaonibs, muntblaadjes, blanke amandelen, koffiebonen en sinasappelschil gedaan. Goed gelukt en tgeeft n lekker iets aan sommige recepten..

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.