22 januari 2015

Lactose intolerantie, lactose beperkt eten.

Sommige is het misschien al opgevallen, de laatste tijd gebruik ik geen melk, slagroom, roomkaas en crèmefresh meer in recepten.

Een reden dat we minder zuivel gebruiken is dat we er sinds een aantal maanden achter zijn dat we slecht lactose (melksuiker) verdragen. We laten nu producten waar veel lactose inzit staan o.a. slagroom, crèmefresh, zachte kaassoorten en melk (en denk aan roomijs, vla, toetjes).

Dochter Jasmijn reageert er zelfs sterk op, met buikkrampen en pukkeltjes rond haar mond. Haar 'berg' (eczeem) op haar hoofd is verdwenen sinds we lactose beperkt eten en ze heeft geen pukkeltjes meer rond haar mond. Zelf laat ik het staan omdat ik het anders doorgeef via de borstvoeding, de keren dat ik iets met slagroom uitprobeerde kreeg ik darmkrampen dus ik laat het gewoon evengoed staan nu. Eerdere winters was ik regelmatig een keer verkouden, daar heb ik nu nog geen last van gehad. 

Een koemelkallergie is anders dan een lactose-intolerantie, dan verdraag je geen lactose (melksuiker) en melkeiwit.





We gebruiken nog wel roomboter (met mate, wissel af met kokosolie) en jong belegen kaas. Deze twee bevatten nog heel erg weinig lactose. Door de rijping is de lactose bij kaas ouder dan 6 weken vrijwel verdwenen. (dus jong belegen of oude kaas bevat geen lactose).

Karnemelk en yoghurt gebruiken we ook nog omdat deze verzuurd/ gefermenteerd zijn, ze zijn daardoor lichter verteerbaar voor je darmen. Er staan een aantal recepten op m'n blog waarbij ik nog wel slagroom en roomkaas gebruik, maar vanaf nu zal dat niet meer zo zijn. Als het mogelijk is, pas ik bestaande recepten aan en anders blijven ze gewoon staan voor degene die er geen problemen mee hebben.
We drinken geen karnemelk, dat gebruik ik alleen (af en toe) in bakrecepten zoals ontbijtkoek of pannenkoeken. Eén keer per dag een schaaltje yoghurt, als ontbijt met o.a. fruit, geeft bij ons geen problemen. We gebruiken geen zuivel na de avondmaaltijd. Dat zorgt voor een slechte opname van voedingsstoffen en sneller darmklachten.
Kies trouwens altijd voor volle yoghurt /kwark of Griekse yoghurt. Mager is teveel bewerkt... en vetten heb je nodig.

Per persoon is het verschillend hoe je reageert bij een lactose intolerantie. Er zijn er die helemaal niets verdragen, ook geen yoghurt. Een ander kan bijvoorbeeld een kleine hoeveelheid crèmefresh wel verdragen of een beetje slagroom.

Ik wil ik de toekomst zelf yoghurt gaan maken van rauwe melk. Dat is veel gezonder voor je, rauwe melk bevat alle voedingsstoffen en is onbewerkt. Voor de oorlog dronk men niet anders! Mensen die een lactose intolerantie hebben verdragen meest ook rauwe melk. Geitenmelk word ook vaak beter verdragen omdat het lichter verteerbaar is.
  • Allergieën en intolerantie's worden vaak overgedragen door de ouders. Er zijn verschillende redenen waarom er tegenwoordig steeds meer mensen reageren op bepaalde voedingsmiddelen. Ik zal daar nu niet verder op ingaan, misschien kom ik daar een keer op terug. Een belangrijke reden is dat voeding teveel bewerkt is en niet meer zoals vroeger. Terug naar vroeger, puur en onbewerkt is gewoon het beste voor je lichaam. 
  • Wat lactose betreft: om lactose te verteren is het enzym lactase nodig. Lactase wordt aangemaakt in de darmwand. Wanneer er te weinig lactase wordt aangemaakt in de darm, wordt lactose niet of niet volledig verteerd. Normaal gesproken heeft een zuigeling voldoende lactase om de lactose in de moedermelk of de zuigelingenvoeding goed te verteren. Bij meer dan 80% van de wereldbevolking neemt na het derde levensjaar de productie van lactase geleidelijk af en naarmate je ouder word nog meer! Er zijn dus veel meer mensen als je misschien denkt met een lactose intolerantie. Zeker als je boven de 50 jaar komt, maak je weinig lactase meer aan. Daarbij moet je onthouden dat de koemelkproducten van tegenwoordig erg bewerkt zijn.
  • In het verre Oosten heeft bijna de gehele volwassen bevolking een heel lage of zelfs geen productie van lactase in de darm. Rond de middellandse Zee is dat ongeveer 50% van de bevolking.
  • Wil je het zelf testen, bijvoorbeeld vaak verkouden, vast zittend slijm, voorhoofdholteontsteking, middenooronstekingen, hooikoorts, huidklachten, migraine of darmklachten? Laat 60 dagen producten met veel lactose staan. Gebruik je na die 60 dagen iets met veel lactose merk je direct of je er sterk op reageert. Of je knapt in de 60 dagen al duidelijk op! Het is misschien even wennen maar wij missen het niet.
Of klachten optreden, hangt dus af van de hoeveelheid lactase die nog wordt gemaakt in de darm. 
Calcium tekort denk je? Nee hoor. Je hoeft echt niet elke dag een glas (karne)melk te drinken om aan je calcium te komen. Veel betere bronnen van calcium zijn bladgroentes. Het dagelijks eten van verse, (rauwe) bladgroentes zoals spinazie, andijvie en boerenkool geeft je lichaam ruim voldoende calcium. 

Als je puur gaat eten, onbewerkt en zonder toevoegingen in de vorm van e-nummers, suikers en andere onnatuurlijke fratsen dan word je lichaam daar blij van, vooral is je dit vol blijft houden of beter gezegd als je gezond eten je eigen maakt. Je gaat 'terug' naar de basis.  Het versterkt je immuunsysteem.

Een gezond lichaam heeft gezonde darmen, dat is de basis voor een sterke weerstand. Een sterk immuunsysteem is belangrijk. Je voelt je gezond en fit. Je bent minder snel vatbaar voor verkoudheden en griep. Af en toe een keer verkouden of een flinke griep is helemaal niet verkeerd, het versterkt ook je weerstand, koorts 'ruimt' rommel op in je lichaam, dus zeker niet onderdrukken met paracetamol. Is het echt ernstig bel dan natuurlijk de huisarts.


2 opmerkingen:

  1. Anita ik heb met interesse je blog gelezen. Knap dat je het zo duidelijk uitlegt. Je moeder

    BeantwoordenVerwijderen