13 januari 2016

Pannenkoekjes met rode biet / roze pannenkoeken!

Op Instagram zag ik dit recept voorbijkomen, ik heb het wat aangepast. Pannenkoekjes met rode biet erdoor! Ze worden er mooi roze van, wat Jasmijn helemaal geweldig vond. Ze wil 's avonds slecht eten, ze is sowieso niet zo'n grote eter (of het moet hele pure chocola zijn...).

Ideaal dat er in deze pannenkoekjes groente verwerkt zitten, heeft ze dat alvast binnen. Ideaal recept voor kinderen. Ik heb ook weleens groene pannenkoeken langs zien komen met spinazie of courgette maar nog niet uitgeprobeerd. Deze gaan we in elk geval vaker eten.

Je proeft heel iets de rode biet, maar het is niet overheersend, Jasmijn en ik vonden ze erg lekker, voor manlief hoef ik zoiets niet te maken ;-) die lust geen rode bieten dus dan eten we ze tussen de middag.
Ze zijn tarwevrij en koemelkvrij. Wil je ze glutenvrij gebruik dan iets van boekweitmeel of gemalen havermout i.p.v. speltmeel.




Wat heb je nodig:
Voor ongeveer 4 personen (ik deelde het recept doormidden)

300 gram gekookte bietjes (bijv. zakje bio bietjes v/d Aldi)
180 gram speltmeel
100 ml plantaardige melk (bijv. amandelmelk)
3 of 4 eieren
2 theelepels wijnsteenzuur bakpoeder
1 theelepel kaneel

Kokosolie of roomboter om de pannenkoekjes in te bakken
Honing/ appelstroop voor erop.

Voor PALEO roze bietenpannenkoekjes neem bananenmeel ipv speltmeel.

Bereiding:
Snij de bieten in grove stukken. Doe ze in een keukenmachine met de andere ingrediënten en draai tot een glad beslag. Is het erg dik voeg nog een scheutje amandelmelk toe. 

Verwarm een koekenpan met een klontje kokosolie en schep er twee of drie lepels beslag in. Het beslag is een beetje dik (anders dan gewoon pannenkoekenbeslag), smeer het met een lepel of spatel een beetje uit. Bak de pannenkoekjes op laag/ middelhoog vuur gaar, draai voorzichtig om.


Eet smakelijk!

2 opmerkingen:

  1. Wat ik me af vraag, welke keukenmachine heb jij of bedoel je je foodprocessor hiermee? Wat doe jij zoal met de laatste en welke messen gebruik je dr voor? Wil dr meer uithalen, maar weet niet hoe.. Te voorzichtig denk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik bedoel m'n foodprocessor ja. Ik gebruik hem o.a. om dadels en noten te malen/fijnhakken. Groente snijden voor erwetensoep / groente raspen of bijv.kool raspen voor salade of gewoon een stamppot.
      Beslagjes zoals deze, zo ook bijv. een banaan, ei en wat havermout malen/mixen en er pannenkoekjes van maken. Er zit een pers bij om sinaasappels te persen en apart een blender waar ik groene smoothies in maak.

      Slagroom ermee kloppen kan ook (al eten we dat niet meer).

      Je kunt er ook cakebeslag/ ontbijtkoekbeslag in maken maar daar pak ik altijd mijn andere keukenmachine voor daar kan meer in (die is ook alleen om te mengen en kneden), ik maak vaak twee ontbijtkoeken tegelijk en dan vries ik in. Als je geen brood bakt en af en toe 1 ontbijtkoek/ cake o.i.d. maakt kun je het ook best alleen af met een foodprocessor.

      Verwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.