12 maart 2015

Chocolade rotsjes

Met slechts twee ingrediënten maak je deze heerlijke chocolade rotjes. Ik gebruikte deze keer cashew noten, maar wat ook lekker is: walnoten, hazelnoten, pinda's, rozijnen of cranberry's.

Ik gebruik de 70% pure chocolade van de Aldi. Deze pure chocolade is er ook in 85%, die is nog wat gezonder, maar wij vinden hem te puur, beetje bitter. Jasmijn eet die wel op. Ik gebruik die heel soms in een baksel met chocolade.


Goede chocolade repen van bijvoorbeeld Hoje verde en Madecasse zijn nog veel puurder, ze smaken erg goed. Maar er hangt een prijskaartje aan... rond de 5 euro per reep, een reep van de Aldi kost 1,49 dacht ik. Het verschil zit hem in de sortering van de noten. Bij dure chocolade worden de slechte noten eruit gezocht en de schilletjes eruit gehaald, die maken het wat bitterder (heb ik me laten vertellen).






Wat heb je nodig:

150 gram noten
100 gram chocolade
bakpapier

Smelt de chocolade au bain marie, roer de noten erdoor en maak hoopjes op een vel bakpapier. Handig om dit op een snijplank o.i.d. te leggen, dan schuif je de plaat zo in de koelkast en kun je ze hard laten worden.

De noten kun je eventueel halveren of wat kleiner hakken.

Bewaar ze in de koelkast.







======================================================================

Gezondheidsvoordelen van pure chocolade:

1. Goed voor het hart
2. Goed voor de hersenen
3. Verlaagt de bloedsuikerspiegel
4. Cholestrol verlaging
5. Rijk aan antioxidanten

Vaak zin in chocolade? Grote kans op magnesium tekort. Chocolade bevat magnesium.

Beperk de hoeveelheid, elke dag een klein stukje of twee of drie keer per week 2/3 blokjes.

2 opmerkingen:

  1. Rotsjes denk ik ipv rotjes? ;-)
    Wij eten graag de 72% chocola van de Jumbo.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jij bent snel ;).
      Ik zag het net en veranderd.

      Groetjes Anita

      Verwijderen