11 februari 2016

Bananenbrood / bananencake

Dit recept voor bananenbrood had ik nog niet gedeeld zag ik,
en zo af en toe bak ik deze. 
Jasmijn noemt het bananencake want het is 
geen brood zegt ze ;-). Je kunt jonge kinderen al best laten helpen 
als ze dat leuk vinden, de schillen van de bananen aftrekken 
bijvoorbeeld en het meel er schepje voor schepje bij laten doen.

Dit recept is voor twee grote bananenbroden. Mijn beslagkom is 4,2 liter en het beslag past er net in, hou daar rekening mee! Anders het recept delen voor  één bananencake of twee keer mixen.

Ik ben m'n vriezer aan het vullen met voorraad, maaltijden en tussendoortjes voor na de bevalling. Handig als ik dan niet gelijk van alles hoef te bakken, dus een groot gedeelte van deze is daarvoor bedoelt. Ik snijd het in plakjes en doe ze in afsluitbare zakjes van de Aldi in de vriezer (die zakjes kun je best een aantal keer hergebruiken).

Ik gebruik hier twee cakeblikken voor die ik vooraf bekleed met bakpapier.



Wat heb je nodig:

8 grote bananen
5 eieren
240 gram zachte roomboter of kokosolie
100 tot 200 gram (bieschbos) honing
500 gram speltmeel
snuf keltisch zout
3 theelepels baksoda
1 theelepel wijnsteenzuur poeder

Bereiding:

Verwarm de oven voor op 180 graden. Ik gebruik de combinatie hete lucht met onderwarmte (speciaal voor cake's).

Klop de boter met de honing, mix de eieren er één voor één doorheen.
Ondertussen pel je de bananen en maal je ze fijn in een keukenmachine. Met mijn keukenmachine/foodprocessor moet dat in twee keer.
Voeg de gepureerde bananen toe (als er wat kleine stukjes inzitten is dat niet erg) en mix het beslag.
Voeg dan lepel voor lepel de meel toe, samen met het zout, de baksoda en en wijnsteenzuurpoeder.

Zet in de oven en bak gaar in ongeveer 45 minuten. Test met een satéprikker of de cake gaar is, anders nog iets langer.

Eetse!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.