28 juni 2017

Pompoenpit-lijnzaad crackers (paleo)

Zelf eet ik eigenlijk geen brood meer (enkele uitzondering). Ook alle andere granen laat ik grotendeels staan. Bij uitzondering een stukje spelt appeltaart op een verjaardag bijvoorbeeld of een keer een roggecracker of speltstokbroodje. Sinds ik eind januari met paleo ben begonnen ben ik daarmee 15 kilo afgevallen. Bij paleo eet je helemaal geen granen.

Sommige vinden brood misschien nodig maar dat is niet zo. Er zijn heel veel voedingsmiddelen die je daarvoor in de plaatst kunt eten waar je voldoende vitamines uithaalt.

Wel een belangrijk punt als je geen brood eet is jodium.
Aan bakkersbrood is extra jodium toegevoegd. Dat is gedaan omdat veel mensen een jodium tekort hebben. Ik slik al een hele poos 2 kelp tabletjes van dr. Vogel per dag om toch voldoende jodium binnen te krijgen. Jodium zit ook in eieren en vis.
Zeewier en kelpnoedels zijn ook goede bronnen van jodium maar niet zo mijn ding.

Wil je meer weten over jodium/ schildklier dan zijn deze twee artikelen erg interessant en zeker de moeite waard om te lezen:
http://jessevandervelde.com/jodium-wel-goed-voor-de-schildklier-en-kelp-veilig/
http://jessevandervelde.com/noodzaak-van-jodium-functie-symptomen-en-gevolgen-van-tekort/

Ik vind iets van een cracker wel lekker bij bijvoorbeeld een soepje tussen de middag. Deze lijnzaadcrackers zijn paleo-proof en eet ik dan daarbij.
Met bijvoorbeeld zelfgemaakte eiersalade, pesto (biologische van AH is koemelkvrij/paleoproof), tonijnsalade of makreelsalade.



Wat heb je nodig?
200 gram lijnzaad
50 gram zonnebloempitten
20  gram spyllium vezels (bijv. Pit-Pit)
450 gram water

Bereiding:

Oven voorverwarmen op 180 graden, hete lucht.
Meng alles door elkaar. Laat even staan, dan word het een gel-achtig pap.
Smeer dun uit over twee bakplaten met bakpapier.

Laat drogen in de oven. Na 20 minuten draai ik het vel bakpapier op de plaat om. De laag crackers plakt er nog iets aan vast. Soms kun je het bakpapier al voorzichtig lostrekken. Lukt dat niet doe dat dan 10 minuten later.

Je ziet vanzelf of ze nog iets langer moeten. Totaal zitten ze bij mij meestal 35 minuten in de oven.
Laat afkoelen en breek voorzichtig in stukjes.

Je kunt ook vooraf met een pizza snijder lijnen trekken zodat je wat mooier formaat crackers krijgt.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen