7 mei 2014

Spelt-havermout brood

Omdat spelt steeds duurder word, door de grote vraag ernaar, zocht ik een goede combinatie met een ander graansoort, en dan geen tarwe. Ik dacht aan havermout (lekker goedkoop) en volkoren roggemeel. Na wat probeersels is dit het recept geworden met havermout. 


Het brood is goedgekeurd door manlief, in de broodtrommel blijft het ook lekker. Meestal bak ik 2 broden tegelijk, als ze afgekoeld zijn snijd ik ze. Wat niet nodig is voor de volgende dag gaat in kleine pakketjes de vriezer in, zo blijft het lekker. De avond ervoor haal ik het uit de vriezer en de volgende dag kunnen we ervan eten. 

Havermout bevat veel voedingsstoffen, stoffen die het lichaam nodig heeft. Waaronder vitaminen en mineralen zoals thiamine, vitamine B5 en B6, foliumzuur, ijzer, magnesium en fosfor. Daarnaast zorgen de koolhydraten en enkelvoudige onverzadigde vetzuren, de goede vetten dus. Havermout bestaat voor een groot gedeelte uit complexe koolhydraten, deze verteren langzaam en zorgen ervoor dat je langer een verzadigd en vol gevoel hebt. Bovendien is havermout cholesterol verlagend. 





Ingrediënten:
100 gram
havermout
200 gram water

1 eetlepel balsemienhoning
7 gram droge gist
100 ml lauwwarm water  

255 gram speltbloem
225 gram volkoren speltmeel
1 kleine eetlepel keltisch zout
100 ml lauwwarm water


LET OP: MET WARM WEER KUN JE BETER KOUD WATER GEBRUIKEN

Eventueel: 

2 volle eetlepels heel lijnzaad
2 eetlepels zonnebloempitten/ pompoenpitten

Ik gebruik een broodbakblik van 30 cm, het brood komt dan net niet boven de rand uit. Wil je dat wel gebruik dan een broodbakblik van 21 cm.


Bereiding:


Let op: het deeg is soepel, maar blijft iets nattig/ plakkerig, als je het er uit haalt vet dan eerst je handen in met wat olijfolie.

Week de havermout minimaal 2 uur in 200 ml water. Ik zet de bak een nacht in de koelkast voor de volgende morgen.

Los de gist en de honing op in 100 ml lauwwarm water.

Doe het gistmengsel, meel, bloem, nogmaals 100 ml water en de geweekte havermout in een kom en zet het onder de keukenmachine.
Voeg na 5 minuten het zout toe en kneed met de deeghaak in totaal ongeveer 8/9 minuten tot een soepel deeg. Voeg eventueel nog zaden en pitten toe. 

Is het deeg erg nat voeg dan wat speltmeel toe, is het erg droog voeg dan wat water toe.
Doe het deeg in een met olijfolie ingevette kom en dek af, zet het weg op kamertemperatuur en laat het tot dubbel volume rijzen. Dit duurt bij mij ongeveer 2 uur.

Vet ondertussen een broodvorm in, ik gebruik een 30 cm, het brood komt niet boven het bakblik uit, blijft er net onder.

Druk de lucht uit het deeg, bol het op en laat het 10 minuten rusten. Vorm een brood, bestrooi eventueel de bovenkant met havermout. Leg het in de vorm en laat weer tot bijna dubbel volume rijzen. Dit duurt bij mij ongeveer 1,5 - 2 uur. 

Oven ondertussen voorverwarmen op 210 graden Celsius.

Brood in midden van de oven plaatsen, bak het brood in ongeveer 30 minuten gaar.

Brood op rooster laten afkoelen voor je het aan gaat snijden.




Geweekte havermout

Deeg na de 1e rijs

-----------------------------------------

Eet smakelijk!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.