3 mei 2017

Wat ben jij kwijt aan voeding? + Courgette mosterd soep! Makkelijk en snel (budget) recept.

Het is interessant om te lezen wat mensen uitgeven aan voeding.
Op Facebook zie ik die vraag nog weleens terug komen
in wat groepen en dat is altijd leuk om te lezen.

De verschillen per maand zijn enorm!

De één eet meer als de ander natuurlijk,
sommige alles biologisch, een andere weer geen vlees.
Wij eten niet biologisch dat vind ik echt te duur worden,
sommige dingen wel of als iets in de aanbieding is.

Het kan bij ons goedkoper
maar sommige producten zoals
avocado's, ongebrande noten, en (vette) vis zijn behoorlijk duur
maar vind ik wel belangrijk.
Groente en fruit zijn ook een grote kostenpost hier.

Chocolade heb je niet perse nodig maar koop ik wel (extra puur).
Soms koop ik iets om uit te proberen, zoals deze week een blik Edelgist vlokken.
Dat is eigenlijk extra want zonder kan ook prima.

Vullen is goedkoper als voeden.

Het valt me vaak wel wat tegen als ik bij de kassa sta.
Een beetje in de kar en weer 40 euro.

Een ander heeft voor 40 euro
misschien veel meer.
Ik zeg er nooit wat van maar het verbaasd me soms werkelijk
wat mensen allemaal inladen in hun karren
en wat er dus eigenlijk allemaal te koop is.

We eten i.v.m. allergieën en intolerantie o.a.
tarwe-, lactose- en koemelkvrij wat iets duurder is.
Een speltbrood is nou eenmaal duurder als een tarwebrood.

Via Nibud kun je berekenen wat iemand minimaal gemiddeld per dag nodig heeft.
Ik heb dit uitgerekend via de eerste tabel voor ons gezin per maand.
Als ik dat uitreken klopt het voor ons gezin precies.
(Als je dat wil weten kun je dat uitrekenen ;-) zie link verderop. Zelf ben ik de duurste uit de rij).

MAAR
Voor een vierpersoons huishouding mag je 30% aftrekken omdat je toch al kookt.
Dat betekend dat er 165 euro per maand afkan, dat vind ik erg veel ineens.
Wij eten ook lang niet altijd hetzelfde allemaal op een dag,
dat verschilt soms enorm.
We gooien weinig weg.

In de tabel gaat men uit van een 2e broodmaaltijd,
dus men gaat ervan uit dat je ook met brood ontbijt?
 Bij ons lang niet altijd en ikzelf eet helemaal geen brood.
Wij eten denk ik een stuk gevarieerder als
waarvan men bij de tabel vanuit gaat (schrijf van vijf).

Sommige zullen echt minder kwijt zijn
en van andere weet ik dat ze meer kwijt zijn per maand!
Soms ook net wat je kunt en wilt uitgeven.

Bij dit bedrag zit voor ons wel wc-papier, keukenrol,
vaatwaspoeder en waspoeder en soms tandpasta.
Ook verjaardagen, dat ga ik niet allemaal apart bijhouden.

Als je het leuk vind kun je de tabel hier bekijken en het zelf berekenen.
(bedrag voor jouw aantal personen optellen x 365 dagen, delen door 12 maanden = maandbedrag).
https://www.nibud.nl/consumenten/wat-geeft-u-uit-aan-voeding/

Vroeger gaf men het meeste uit aan voeding, dat word weleens vergeten!

Ik let op aanbiedingen en probeer
sommige dingen groot in te kopen.
Blauwe bessen en frambozen
koop ik nu niet (soms een keer diepvries),
net als sla uit zakjes dat vind ik echt te duur.

We hebben een Nespresso koffiecup apparaat,
dat is duurder koffie drinken natuurlijk maar wel lekkerder en makkelijker vinden we.
De cupjes zijn meegerekend in dit bedrag en een fles Jachtbitter,
dat is zo'n 50 euro per maand.
Dat is iets waar je makkelijk op kunt bezuinigen
maar dat moet je dan ook willen ;-).

Aan de andere kant geven
wij erg weinig uit aan kleding en schoenen als je dat weer opzoekt in tabellen van Nibud.

Ik probeer wel een beetje budget te koken zoals onderstaand recept anders waren
we (nog) duurder uit.

Dus hierbij een recept voor Budget courgette mosterd soep:


Een favoriet soepje op het moment voor tussen de middag. 
Snel, zonder al teveel fratsen. 

Extra toevoegingen als room (is er ook plantaardig) kost alleen maar extra. 
Ik laat dat al langere poos weg en dat kan heel prima.

Ik heb weleens een restje kippenbouillon over dat gebruik ik dan voor deze soep, 
maar alleen water kan ook prima bij dit soepje omdat de mosterd  al veel extra smaak geeft. 
Je kunt altijd een bouillonblokje (bijv. ekoplaza) gebruiken met heet water maar ik vind het in dit recept niet nodig.

Wat heb je nodig:

1 courgette
1 ui 
1 eetlepel mosterd
bouillon of water
eventueel wat Keltisch zout en peper

Bereiding:

Snipper de ui en snijd de courgette in stukjes.
Verhit wat olie in een pannetje en bak de ui iets aan. Voeg de courgette blokjes toe en bak een poosje mee. Voeg een eetlepel mosterd toe en roer even door.
Voeg bouillon of water toe zodat de blokjes onder staan. Laat zachtjes koken. Pureer alles met de staafmixer of in een blender.
Breng op smaak met wat zout en peper, niet altijd nodig want de mosterd is vaak ook al wat pittig.

Deze soep kun je goed invriezen.

Eet smakelijk!

Dit recept is paleo-proof. Zuivelvrij, glutenvrij, suikervrij en e-nummervrij.
Soms even zoeken in de supermarkt maar er zijn diverse soorten mosterd zonder suiker en e-nummers, 

1 opmerking:

  1. Heerlijk een simpel en goedkoop groente recept. Dit ga ik zeker een keer proberen, want ik ben dol op courgette. Tegenwoordig bestel ik mijn groenten en fruit online en dat vind ik super handig en het smaakt erg goed.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.