6 mei 2015

Maggieplant! Heerlijke smaakmaker

Maggieplant! 

Maggieplant word ook wel lavas genoemd. Lavasblad smaakt naar maggi (vandaar de naam maggiplant) en ook naar sterk gepeperde selderij. 

De smaak is sterk, dus gebruik het met mate. Fijngehakte lavas is lekker in bouillon en diverse soepen. Ik vries gedeeltes in voor de wintermaanden, het is een vaste plant maar sterft af in de winter. Het is erg lekker door erwtensoep bijvoorbeeld. Je kunt het gebruiken in salades, bij komkommer, in sauzen en ragouts, in ovenschotels met wortelgroenten en in stoofschotels.

Een aantal jaar geleden had ik wat maggiezaad waar ik wat planten van gekweekt hebt. Ik heb ze een paar jaar in een pot gehad maar vond dat ze het niet heel uitbundig deden. Dit jaar heb ik ze in de volle grond gepoot en de eerste stengels zijn inmiddels geknipt, gewassen en fijngesneden. Maggieplant breid aardig uit, je kunt in het voorjaar delen als je de plant te groot vind worden. Je kunt de plant weggeven aan iemand die het graag wilt hebben. In de winter sterft de plant af, in het voorjaar zie je al vroeg de eerste knopjes boven de grond komen!

Je kunt hele stengels invriezen voor als je later een keer bouillon wilt trekken. Dit keer wilde ik wat fijngesneden dus deed alles in de keukenmachine. Ik maak ook wel ijsblokjes met fijne stukjes maggieplant dan kun je een blokje door een soepje doen voor extra smaak.

Je kunt zowel het blad als het zaad gebruiken, al heb ik zaad nog nooit gebruikt. 
Pluk het blad regelmatig, oudere stengels geven minder smaak.
Oogst voordat de plant gebloeid heeft of knip de bloemen af; na de bloei wordt het blad een beetje bitter. 

Ik ben benieuwd of ze het in de volle grond beter gaan doen, het lijkt er wel op!


Hier heb ik de grotere bladeren/ stengels al geknipt.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.