26 mei 2015

Chili con carne met rode linzen, foodblogswap Mei

Voor de maand mei had ik me weer opgegeven 
voor de Foodblogswap.
Ik mocht kiezen van de site: 

Een blog van Roos, 
vol recepten en tips voor Londen.

Er staat diverse heerlijke salade's,
hoofdgerechten met vis, vlees of
vega in de index. Roos is gek op soep las ik bij een
recept, er staan zeker lekkere versie's op!

Ook de ontbijtmuffins lijken me erg lekker
en die wil ik zeker nog een keertje maken!
Het recept heb ik opgeslagen.

Ik koos voor de Foodblogswap chili con carne:


Chili con carne had ik volgens mij nog nooit gegeten, nu dus wel ;). 
In Nederland worden er vaak bruine bonen bij gegeten. 
Ik gebruikte rode linzen.
Het was best een beetje pittig, maar niet te,
een makkelijk en snel gerecht wat we zeker nog eens gaan eten!

Normaal gesproken gaan er vaak tomatenblokjes bij een
chili con carne. Manlief verdraagt niet zo veel tomaat dus liet ik
ze weg. Zelf hou ik niet zo van een hele erge tomatensmaak.
I.p.v. tomatenblokjes gebruikte ik een beetje water met een bouillonblokje.





Ingrediënten 3/4 personen:

1 grote ui
1 teen knoflook of 2 theelepels knoflookpulp
2 rode puntpaprika's
200 gram mix wokgroente
400 gram rundergehakt
2 el tomatenpuree
1 tl komijnzaad
2 tl paprikapoeder
1 tl chilipoeder
0,5 tl chinees vijf kruiden poeder (of kaneel)
1 bouillonblokje (natuurwinkel)
150 gram rode linzen (ongekookt)
1 el kokosolie
zout en peper

Snipper de ui en pers de knoflook uit. Verwijder de zaadlijsten van de paprika en hak hem fijn. Verhit olie en bak de gehakt rul, voeg de ui, knoflook,  paprika en wokgroente toe en bak nog ca. 3 minuten. Voeg de tomatenpuree, de komijnzaad, paprikapoeder, chilipoeder en chinees vijf kruidenpoeder toe. Schep om en voeg dan het bouillonblokje toe en en een scheut water. Stoof het gerecht ongeveer 30 minuten op laag vuur.
Kook de linzen gaar in 15 minuten, laat uitlekken in een zeef en roer door het chili-mengsel.

Chili con carne word vaak gegeten met brood of rijst. Ik had er in verhouding best
veel linzen bijgedaan en rijst was niet nodig. Wij aten het met komkommer, lekker fris!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.