13 januari 2017

Waarmee ontbijt ik? Drie zuivelvrije en glutenvrije ontbijtjes.

Zelf eet ik al bijna zo'n 10 maanden zuivelvrij, 
omdat R. die borstvoeding krijgt daar op reageert. Zelf voel ik me ook beter zonder zuivel dus ik ga verder maar zuivelvrij door het leven. Misschien dat ik ook nog wel overstap op Paleo, daar ben ik een beetje over aan het lezen, dus dan veranderen deze ontbijtjes weer.

Koemelkallergie zit in onze familie.
Geitenmelk en -yoghurt wordt soms wat beter verdragen maar de eiwitten lijken toch
erg op de koe. Mensen met koemelkeiwitallergie kunnen ook reageren op eiwitten van andere diersoorten, de eiwitstructuren lijken namelijk op elkaar.

Havermout pap banaan
Ik at al een jaar of twee lactose-vrij 
alleen yoghurt,
roomboter en jong belegen kaas 
maar dat laat ik nu dus ook staan.
Eerder at ik vaak yoghurt als ontbijt.


Er bestaat ook kokosyoghurt (dat lust ik niet en is ook erg duur).
Sojayoghurt is er ook maar soja gebruik ik niet,
het is niet gezond, erg bewerkt en hormoonverstorend.
Behalve gefermenteerde soja (wat ook in Azië wordt gebruikt), dat gebruik ik af en toe.
Chocolade mousse 

De eerste twee weken vond ik het echt even wennen
vooral de yoghurt miste ik. Nu ben ik er helemaal aan gewend.
Als ik iets bak (zoet) doe ik dat met kokosolie, 
vlees braden in olijfolie en/of kokosolie.


Natuurlijk zijn er meer ideeën om zuivelvrij te ontbijten,
maar dit is wat ik vaak klaarmaak op het moment.



Af en toe eet ik chocolademousse als ontbijt ;-) als ik avocado's heb die op moeten.
Recept vind je hier: Chocolademousse potjesenpannen, zuivelvrij




Voor de twee ontbijtjes hieronder, gebruik ik water, amandelmelk of een andere plantaardige melk kan ook (vind ik onnodig duur, plantaardige melk is uiteindelijk wat noten/haver geweekt in water). 

Je kunt plantaardige melk eventueel zelf maken, maar ik maak al genoeg zelf vind ik ;-).
Ik weeg niks af, kost alleen maar tijd, gewoon op gevoel wat in het kommetje. 

Overnight oats met cacao
Overnight oats met cacao:

1 banaan in stukjes
1 kleine eetlepel cacaopoeder (Blooker)
paar schepjes havermout
lepeltje gebroken lijnzaad
water zodat het net onder staat

's Avonds zet ik dit in de koelkast. 

's Morgens roer ik dat even goed door en doe daar een klein beetje bieschboshoning bij en een handje gemengde noten.


Havermoutpap banaan/ appel/ rozijnen


Havermout pap:

1 banaan, appel of peer in kleine stukjes (kaki is ook lekker) of rood fruit (uit de vriezer)
klein handje rozijnen
hand havermout
snuf kaneel
soms wat gebroken lijnzaad en zonnebloempitten
water

Hier doe ik geen honing bij.

Breng het zachtjes aan de kook en laat even doorkoken. Als het te dik is doe je er gewoon wat water bij en laat je dat nog even mee verwarmen.
Als ik teveel heb gemaakt, dan warm ik de rest de volgende morgen op.



Als je veel rijpe bananen hebt kun je ook een voorraad havermout pap maken en in porties invriezen.
Glazen potjes werken daar prima voor als je ze niet helemaal tot de rand voldoet. Avond ervoor uit de vriezer halen en smorgens hoef je het alleen even op te warmen in een pannetje.

Havermout kun je bij diverse supermarkten voordelig krijgen. Voor zo'n 0.39 cent per pak. 

2 opmerkingen:

  1. Hoi Anita, Havermout is niet per definitie glutenvrij hoor, zeker die goedkope van 39 cent niet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja klopt, als je 100% glutenvrije wilt moet je havermout kopen bij de natuurwinkel.

      Heb je geen gluten-allergie vind ik de andere prima. Er kunnen dan sporen in zitten van gluten inzitten begreep ik.

      Verwijderen