7 maart 2016

Vitamine D bij o.a. baby's en kinderen

Na m'n blog over vitamine K verwacht je misschien dat ik geen vitamine D ga geven aan de baby die we binnenkort verwachten.
Aan de baby zelf niet, maar ik ga wel zelf extra D slikken. Mijn bedoeling is (lang) borstvoeding te geven en zo geef je de D door via de moedermelk. Verderop in het artikel lees je hoeveel je dan moet slikken.

Over vitamine D valt veel te vinden en te lezen.
Veel mensen hebben een vitamine D tekort, 70 tot 80%. Helaas stimuleert dat vele gezondheidsproblemen zoals vermoeidheid, suikerziekte, kanker, botontkalking, depressie's, PCOS, hoge bloeddruk, zelfs migraine en nog meer.

  • Hogere vitamine D-inname gewenst 
  • De Gezondheidsraad vindt een calcidiolspiegel vanaf 30 nmol/l (bij mensen boven 70 jaar vanaf 50 nmol/l) voldoende; de voedingsnormen voor vitamine D zijn hierop afgestemd. Internationale vitamine D-experts zijn echter van mening dat een goede vitamine D-voorziening inhoudt dat de calcidiolspiegel bij iedereen minimaal 75 nmol/l (of 30 ng/ml) bedraagt. Dit betekent dat de meeste Nederlanders (veel) meer vitamine D nodig hebben dan de Gezondheidsraad adviseert. De Gezondheidsraad baseert haar advies uitsluitend op het effect van vitamine D op botten en spieren; de vitamine D-onderzoekers baseren hun aanbeveling onder meer op de gezamenlijke gezondheidseffecten van vitamine D. Om de calcidiolspiegel boven 75 nmol/l te houden hebben de meeste volwassenen een dosis vitamine D nodig tussen 25 en 75 mcg (1000-3000 ie) per dag. Ouderen hebben vaak een hogere vitamine D-behoefte dan (jong)volwassenen.

De Gezondheidsraad heeft in 2012 de voedingsnormen voor vitamine D aangepast (tabel 1). Deze tabel vind ik dus aan de lage kant!


We krijgen vooral vitamine D binnen door de zon. In vette vis, zoals haring en makreel, zit ook vitamine D, net als een beetje in eieren en vlees. Maar veel te weinig om aan voldoende D te komen.

Vitamine D maak je in Nederland vooral in de zomermaanden aan, dat zijn maar 4 maanden! De beste opname vind plaatst tussen 11 en 15 uur. Ik las dat de zonkracht boven de 3 moet zitten. Op http://www.weeronline.nl/ kun je bijvoorbeeld de zonkracht vinden. Zoals vorige week met wat zonnige dagen was ik benieuwd en keek, dan is de zonkracht maar 1 of 2. Lekker om een poosje buiten te zijn of even in het zonnetje te zitten, maar voor je vitamine D doet het helaas niks. Net zoals achter het glas in de zon zitten, daarmee bouw je ook geen vitamine D op. Tegenwoordig leven veel mensen binnen, komen weinig buiten. Lange mouwen werkt ook niet mee. Niet zo goed voor je opname dus!
  • Belangrijk om te onthouden is dat zonnebrand de opname van vitamine D tegenhoud. Verbranden is natuurlijk niet de bedoeling, ik ben echt voorstander van smeren tegen verbranding, maar smeer je ook niet de hele dag in. Het beste is kortere periodes zonder zonnebrand in de zon. Zorg ervoor dat je zeker 15 tot 30 minuten per dag zonder zonnebrand in de zon bent om vitamine D op te nemen.
  • Wij gebruiken in het voorjaar geen zonnebrand, in de zomer wel als we wat langer in de zon zitten, gaan fietsen of in het zwembad gaan. (Tip: zonnebrand zonder troep die we gebruiken is van Dr Jetske Ultree).

BORSTVOEDING EN VITAMINE D

Het is belangrijk om te weten hoe het met je vitamine D gehalte staat. Dat kun je laten testen bij de huisarts. Zeker niet verkeerd om dat af en toe te doen en vraag de bloedwaardes op! (zie hierboven, het mooiste is een waarde boven de 75nmol/l.)
Of je laat het zoals ik testen bij een alternatief arts (bijv.bioresonantie), zij kunnen vitaminen/mineralen testen doen en houden ook hogere waardes aan als standaard bloedtesten via de huisarts.

Mijn vitamine D gehalte is goed, ik slik een goede multi-vitamine (AOV 106 bij zwangerschap/borstvoedig) waar al 1000 IE inzit. Mensen met een donker huidtype hebben veel sneller tekort zij nemen minder snel D op. Zomers ben ik best veel buiten en heb een lichte huid waardoor je ook een betere voorraad opbouwd.
Als de baby geboren is ga ik zelf ongeveer extra 6400 IU/IE slikken, dat voor de eerste maanden, daarna ga ik druppels geven. Ik wil graag de eerste 6 maanden uitsluitend borstvoeding geven, het is niet duidelijk terug te vinden of je d druppels als bijvoeding moet zien, vandaar dat ik het op deze manier wil gaan doen.

Dit artikel van LLL en de onderzoeken die erbij genoemd worden zijn handig om te lezen:
https://www.lalecheleague.nl/zorgverleners/bulletin-borstvoeding/artikel/224-nieuwe-inzichten-rond-vitamine-d-in-moedermelk

  • Als een voedende moeder de aanbevolen dosis van 400 IU (10 microgram)  vitamine D3 per dag inneemt en daarnaast weinig in de zon komt, is er weinig vitamine D aanwezig in haar bloed. Haar melk zal dan ook weinig vitamine D bevatten. In enkele studies bleek dat een dagelijkse inname van 6400 IU vitamine D3 door de moeder zorgt voor een aanzienlijke stijging van de hoeveelheid vitamine D in de melk, zonder schadelijke gevolgen voor de moeder. De kinderen van deze moeders hadden een vitamine D status die gelijk was aan die van kinderen die zelf 400 IU per dag toegediend  kregen. 

Vitamine D word verschillend weergegeven, 
“Tachtig is prachtig” -
het is al jaren het orthomoleculaire advies
voor vitamine D.
Een bloedwaarde van 80 nmol/L calcidiol
is de ideale basiswaarde
soms een beetje onduidelijk dus hier een voorbeeld: 

400 IE/iu komt overeen met 10 µg/mcg
800 IE/iu met 20 µg/mcg. 
Ik heb vitamine D3 van Bonusan besteld. 75 mcg/3000 IE. Daar moet ik dan 2 capsules van slikken. In m'n multi zit ook al D dus kom ik wel aan de 6400 IE.


KINDEREN:
Er zijn verschillende soorten d druppels of tabletjes te vinden. In sommige soorten zit helaas ook veel suiker of andere vulstoffen. In tabletjes zitten vaker hulpstoffen als bij druppels. Ik heb op het moment D druppels van NOW, maar er zijn er meer goede bijvoorbeeld van Bonusan. Een tijd lang gaf ik Jasmijn de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid druppels, 400 IE voor kinderen van 0-4 jaar (bij donkergekleurde kinderen is dit 600 IE). Sinds een maand of drie heb ik dat verhoogd. Ze lijkt minder snel verkouden of ziekjes of er sneller overheen. 
In onderstaande artikelen staat veel informatie, waarom ik meer als de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid ben gaan geven, zeker de moeite om te lezen! Uit meerdere onderzoeken blijkt dat de ADH te weinig is. Interessant voor alle leeftijden:
http://www.orthokennis.nl/nutrienten/vitamine%20D
http://jessevandervelde.com/gezondheidsraad-vitamine-d-advies-is-dit-wel-voldoende/

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen