7 januari 2016

De navelveter en de navelstreng niet direct doorknippen.

De eerste blog van het nieuwe jaar! Iedereen een gezond en voorspoedig 2016 toegewenst!





Vrije geboorte is een pleidooi voor een
natuurlijke
zwangerschap en bevalling
en biedt een tegenwicht
tegen heersende opvattingen,
bijvoorbeeld dat bevallen
alleen in het ziekenhuis veilig is.
Korteweg biedt vrouwen de keuze
voor de vrije geboorte: bevallen vanuit
vertrouwen op de kracht van je lichaam. 

Zoals jullie misschien wel gelezen hebben verwachten we in maart onze tweede kindje. Wat gaat dat snel, nog maar zo'n 10 weken te gaan. Alles gaat voorspoedig en op af en toe een klein beetje maagzuur heb ik helemaal niks te klagen. Vorige zwangerschap kreeg ik aan het einde zwangerschapsdiabetes. Ik prik nu zelf regelmatig dagcurves en de waardes zijn prima. De suikertest die ze me een beetje verplichtte heb ik dit keer geweigerd en om te kijken of mijn suikers te hoog worden prik ik nu zelf elke week een dagcurve (uiteindelijk ook veel betrouwbaarder na wat ik gelezen heb). De verloskundige's zijn er prima tevreden over en als alles verder goed gaat kan ik dit keer dan ook gewoon thuis bevallen. Vorige zwangerschap had ik de diabetes direct onder controle met een 'dieet', nu eten we een stuk gezonder. Toen al wel grotendeels e-vrij maar nog niet suikervrij/ tarwevrij.


Ik vind het leuk om een paar blogjes aan zwangerschap/ bevalling te besteden, misschien hebben andere er nog nog van gehoord en zijn blij het te lezen. Er zijn wat dingen die ik op een natuurlijkere manier wil als dat dat tegenwoordig standaard maar 'gewoon' gedaan word. Het hartje laten luisteren met de doptone laat ik niet doen bijvoorbeeld, dat geeft heel harde geluiden door. Een echo apparaat al vele stukken minder.
Ik heb het boek Vrije geboorte gelezen en sommige dingen daarin spraken me erg aan.


Wat is een navelveter en waarom?

Een navelveter is een vervanging voor de plastic navelklem.
Ik las ergens over het gebruik van de navelveter, het word weinig
meer toegepast maar voor de baby veel fijner als zo'n hard klemmetje wat op de buik drukt.

In het kraampakket zit standaard een nevelklem, wil je een navelveter,
dan moet je die zelf bestellen dat kan bijvoorbeeld hier: http://www.aveta-shop.nl


of deze gehaakte navelveters: http://www.memensa.nl
je kunt ze zelf haken in kleurtjes die je leuk vind of je vraagt aan iemand of ze dat wil doen.

Het handigste is het om er twee te hebben voor het geval er ééntje
breekt of als het knopen niet goed lukt.

Hoe de veter geknoopt moet worden zie je op het volgende plaatje:




















De navelstreng niet meteen doorknippen

Bij mijn vorige bevalling heb ik er al voor gekozen om de navelstreng uit te laten kloppen. Als zwangere moet je tegenwoordig een bevallingsplan schrijven waarin je kunt zetten hoe je bepaalde dingen wel of niet wil. Ik moest toen in het ziekenhuis bevallen. Jasmijn was er nog maar net en de verpleegkundige stond al klaar met een schaar in de hand en vond het gek dat we de navelstreng uit wilde laten kloppen. Gelukkig was er een eigen verloskundige bij die erop lette dat ik wilde dat de navelstreng uitklopte.

Waarom? 
Bij de geboorte zit de baby nog vast aan de navelstreng die weer vast zit aan de placenta. Na de geboorte zit nog een gedeelte van het bloed in de placenta wat nog naar de baby kan via de navelstreng door deze uit te laten kloppen. Het geeft de baby meer zuurstof: daardoor kan de baby geleidelijk wennen aan het zelf ademhalen en wat erg belangrijk is ijzer! Een fikse ijzervoorraad is belangrijk voor de eerste maanden.
Daarnaast komen er extra witte bloedcellen en antistoffen mee wat weer belangrijk is bij ontstekingen.
Ook meer bloedplaatjes wat belangrijk is voor de stolling. Er is verband aangetoond tussen vitamine K tekort en het niet lang genoeg uit laten kloppen van de navelstreng. Bij een normale bevalling en het goed uit laten kloppen van de navelstreng wil ik dan ook geen (synthetische) vitamine K geven. (daarover later misschien een andere blog).

Babytjes kunnen zich beter op temperatuur houden en zijn meestal wat rustiger.

De meeste verloskundige laten de navelstreng uitkloppen, hiervoor word vaak drie minuten gerekend wat eigenlijk te kort is. In het ziekenhuis is het standaard vaak gelijk doorknippen. Tegenwoordig moet alles snel lijkt het wel wat ik erg jammer vind. Het eerste uur na de geboorte is erg belangrijk voor o.a. hechting en het op gang laten komen van de borstvoeding! Laat de baby gerust eerst een uur bij de moeder op de borst liggen voordat er controles uitgevoerd worden.

Op een Engelse site vond ik een plaatje hoe de navelstreng er in de loop van 15 minuten uitziet.
Ik wil de navelstreng pas aflaten binden en dan door laten knippen na 15 minuten (als alles normaal verloopt uiteraard).




Je kunt er ook nog voor kiezen om de navelstreng helemaal niet door te knippen, dan kies je voor een lotus geboorte. De navelstreng en placenta laat je dan intact en na een aantal dagen valt de navelstreng er dan vanzelf af. De placenta word gewassen en in een zakje gedaan en steeds naast de baby gelegd. Dat is niet mijn ding, ik wil graag dat de navelstreng echt goed uitgeklopt is.

Stamcellen
Ik ben bloeddonor en las van de mogelijkheid om stamceldonatie te doen. Dat is alleen mogelijk in het ziekenhuis. Direct na de geboorte word de navelstreng doorgeknipt en er bloed afgenomen uit de navelstreng wat gebruikt kan worden voor stamceldonatie bij kanker. Erg mooi dat het bestaat (er zijn echt mensen mee gered) maar eigenlijk ontneem je zo de kans om het kind zijn of haar eigen stamcellen binnen te krijgen. Het geeft ook wel aan wat voor een belangrijke stoffen er nog in de navelstreng en placenta zitten die eigenlijk terug moeten naar de baby zelf. De keuze is lastiger als je een ander kind van jezelf daarmee kan redden, maar voor die keuze staan we gelukkig niet. Dat zou ik nog een reden vinden om het wel te doen.


Update: De navelstreng heeft zo'n 20 minuten uitgeklopt. Daarna is de placenta gekomen (oxytocine spuit heb ik niet gekregen, alleen in noodgeval wilde ik dat).
Het knopen van de veter ging erg goed. Een stuk lager hebben we een klem gezet, deze hebben we over de luier gelegd. Zo had Roos er geen last van.


Na het badderen de veter goed uitgeknepen met een hydrofiel luier, daarna was deze snel weer droog.



Informatie haalde ik o.a. van:
www.degezondemama.nl
http://vrijegeboorte.blogspot.nl/

10 opmerkingen:

  1. Interessant! Ik zat toevallig nu over dezelfde zaken te lezen. Even fb checken, en toen zag ik jouw blog :-) Ik had net een artikel gelezen over de lotus bevalling. Op zich heel natuurlijk denk ik, maar om nog een dag of wat de placenta in de wieg erbij te hebben liggen..! Ook niet echt mijn ding.
    Bij de doptone bedoel je het geluid wat de baby hoort? Dat schijnt vervend te zijn ja. Ze luisteren altijd maar even kort bij onze vk praktijk. Maar je kunt ook zelf zo'n apparaat kopen en thuis zelf luisteren. Dat lijkt me nou niet echt nodig, zeker niet omdat kindjes het niet fijn vinden.
    Fijn trouwens dat het goed met je gaat! Hier ook, ook af en toe wat zuur en sneller last van mijn rug.
    Fijne dag nog!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fijn dat het ook goed gaat! Lekker genieten :-) en goed je rust pakken hoor. Misschien werk je nog wel veel? Vorige zwangerschap maakte ik veel meer uren en moest redelijk veel tillen toen moest ik het rustiger aan gaan doen. Kan echt merken dat dat nu makkelijk is, ik werk nu veel minder.

      Ik bedoel het geluid wat de baby hoort ja, dat schijnt net zo hard te zijn als een straaljager die over komt. Van Jasmijn kan ik me herinneren dat ze er erg op reageerde door te trappen. Dat heb ik van meer gehoord, liggen ze lekker te slapen en dan schrikken ze wakker van het harde geluid.
      Het liefst had ik gehad dat ze luisterde met een ouderwetse toeter, maar die hadden ze net opgeruimd. Nu kijken ze snel even met het echo apparaat. 1 verloskundige is daar nog niet tot bevoegd en luistert heel snel eventjes met de doptone.

      Ook fijne dag!

      Verwijderen
  2. Hmm, die navelveter.. dat zou ik dus niet doen. Puur omdat ze niet meer weten hoe die geknoopt moet worden en het heel belangrijk is dat dat goed gebeurd ivm leegbloeden. Ik ben zelf kraamverzorgster geweest en weet dat er verloskundigen zijn die de nagelklem kapot knippen als de stomp goed indroogt. Dan heeft de baby dr ook geen last van. Dat zou ook te overwegen zijn..
    Groet Maria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb op Facebook in een besloten groep ervaringen gevraagd aan andere moeders die ook de veter gebruikt hebben. Iedereen was er erg tevreden over, het is erg belangrijk om de navelstreng goed uit te laten kloppen dan is het ook makkelijker knopen en de kans op leegbloeden ook veel kleiner wat ik begreep. Er waren er ook een aantal die gewoon zelf knoopte en dan pas na een uur. Als er snel doorgeknipt word is de streng ook veel taaier/ harder en de kans op bloeden veel groter volgens hen.

      Het plaatje van het knopen wil ik in m'n geboorteplan zetten zodat ze kan zien hoe het moet of zelf knopen.

      Groetjes Anita

      Verwijderen
    2. Ik ben verloskundige en heb tijdens m'n opleiding geleerd hoe je het beste kunt knopen. Misschien ben ik gewoon al old-school, haha... (2001 afgestudeerd)
      Ik weet van een collega die in België gestudeerd heeft dat ze het niet kende, maar ze heeft het wel gedaan hoor.
      Soms haakt en moeder zelf een mooie navelveter. In plaats van uitkoken leg ik die dan gewoon een keer in een speciaal zakje bij m'n instrumenten in de autoclaaf. Service van de zaak, ik vind het wel mooi, zo'n zelfgemaakte navelveter van mamma. :)

      Verwijderen
  3. Tja, vergeet nooit meer de mail die ik kreeg met ervaringsverhaal en foto van luier, doordat er een kindje opt werk na een paar uur was gaan bloeden. Vandaar dat ik het zei, maar het is jouw keus.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je. Ik las dat er ook wel geknoopt word en dan 10 cm.verder voor de zekerheid een navelklem word gezet. Deze kan dan op de luier geplakt worden (baby voelt het zo niet) en dan eventueel twee dagen later afgeknipt worden. Ik denk dat ik dat ga doen.

      Groetjes!

      Verwijderen
  4. Ik overweeg ook een navelveter te kopen (de vk heeft er geen ervaring mee maar wil het wel proberen). Hoe is het jullie bevallen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heel goed gegaan. Mn moeder heeft er twee gehaakt, dat kan ook.
      Iets lager hebben we een klem gezet voor de zekerheid omdat de vk het ook nog niet gedaan had. Deze viel over de luier heen. Als ik eraan denk zal ik volgende week een foto in deze blog erbij zetten.

      Verwijderen
    2. Heel goed gegaan. Mn moeder heeft er twee gehaakt, dat kan ook.
      Iets lager hebben we een klem gezet voor de zekerheid omdat de vk het ook nog niet gedaan had. Deze viel over de luier heen. Als ik eraan denk zal ik volgende week een foto in deze blog erbij zetten.

      Verwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.