3 juli 2015

Bloginspiratie-tag + maak je eigen verse kiemen!

Al een tijdje volg ik de blog van Sunny mama een blog die erg leuk leest, er worden recepten gedeeld maar ook tips gedeeld en grappige, leuke dingen. Een aantal weken geleden kreeg ik een bloginspiratieTAG van haar. Ze is benieuwd waar ik mijn inspiratie voor mijn blog vandaan haal. De originele vragen kun je hier vinden. Alle vragen ga ik niet beantwoorden, ik heb er een paar uitgekozen, gecombineerd en er zelf wat omheen geschreven.

1. Volop inspiratie of komen de woorden soms niet uit je vingers?

Heel verschillend, ik plaatst meestal twee blogs in de week, soms staan er een aantal blogs in het voren klaar. Andere keren niet, net zoals nu het tegen de vakantie aanloopt. Vorig jaar zomer tijdens de zomervakantie heb ik een blog-stop gehouden en dit jaar en ik dat weer van plan. Bloggen vind ik geen verplichting anders blog je ook niet lijkt me ;-). Regelmatig hoor dat mensen m'n recepten maken en dat ze in de smaak vallen. Erg leuk om te horen of te lezen! Voor onszelf heb ik een uitgebreid persoonlijk kookboek online wat ikzelf ook regelmatig erbij pak.

Ik ga er niet een speciale dag of avond voor zitten en bedenken wat ik moet schrijven, zou ik niks meer weten dan houd het gewoon op. Een blog schrijven doe ik meestal op de bank of aan de keukentafel op de laptop. Ik schrijf hem ook lang niet altijd in één keer af, ik lees hem later nog een keer door en vul wat aan of haal wat weg.

Op dit moment ben ik een klein beetje inspiratieloos wat recepten betreft om te delen. Zelf moet ik sinds kort best wat voedingsmiddelen laten staan om m'n darmflora in balans te krijgen, ben al een eind op de goede weg maar net het laatste stukje nog. Een gezonde darmflora is de basis voor een goede gezondheid. Voel me echt stukken beter als een paar jaar terug, geen migraine meer en veel meer energie. Afvallen lukte echter niet goed ondanks gezond en gevarieerd eten, daarvoor ben ik nu onder behandeling van een bioresonantie arts. Daarover blog ik vast nog een keer!

Naast wat ik al liet staan: onbewerkte producten, tarwe, suikers en lactose nu ook gluten (behalve rogge) pinda's, aardappels en eieren. Genoeg recepten te vinden hoor, maar soms even wennen met anders eten. Met name eieren mis ik een beetje. Wie weet na de vakantie wat vaker glutenvrije recepten online!

2. Waar ontstaan de beste ideeën? 

Recepten of ideeën haal ik uit boodschappenblaadjes van winkels zoals je misschien weleens gelezen hebt, die 'verbouw' ik naar een versie die in ons straatje past. Ik verzamel ze van de meeste supermarkten uit de buurt en de leukste knip eruit.

Op m'n werk, als ik kipsaté aan prikken ben bijvoorbeeld, als ik dan alleen ben bedenk nog weleens leuke recepten die ik die week kan maken of andere ideeën voor m'n blog.

Er zijn een aantal blogs die ik volg waar ik  je weleens iets leuks tegenkomt. Sinds een paar weken gebruik ik Instagram waar ook leuke ideeën voorbij komen. Eens in de maand doe ik mee mee de Foodblogswap waar je weer andere blogs leert kennen. Op welke.nl en Pinterest is ook veel te vinden. Zelf maak ik ook weleens eigen recepten of verander bestaande recepten als je al langer zonder pakjes kookt is dat niet zo moeilijk meer.
Als ik iets nieuws uit probeer maak ik er meestal foto's van. Is het recept goedgekeurd dan komt het online.

 3. Welke bloggers inspireren jouw?

Ik heb een lijstje met blogs die ik volg, een aantal daarvan kun je op m'n blog vinden aan de rechterkant. Er zijn wat interessante site's dit ik af en toe bekijk voor informatie zoals van Jesse van der Velde en natuurdiëtisten.

Omdat ik mij niet aan alle vragen heb beantwoord laat ik het hierbij en geef ik de tag niet door aan
andere bloggers.


================================

Wel vind ik het leuk om een recept te delen van Sunny mama:
Maak je eigen verse kiemen!

Ik heb al wel vaker kiemen gemaakt op natte watten, maar dat was niet zo'n succes.
Op de blog van Hallo Sunny vond ik deze manier die echt werkt!

1. Vul een schaaltje met ruim water en doe           daarin linzen, bonen of gemengde kiemen zoals bijvoorbeeld alfalfa en dwerglinzen zoals je op de foto ziet. Laat ze minimaal een nacht weken.
2. Giet ze af en spoel ze goed af in een (fijne) zeef.
3. Doe ze terug in het schaaltje en dek af met keukenpapier en zet ze op een donkere plek (ik doe een elastiekje om het bakje).
4. Na drie dagen zijn de linzen of bonen ontkiemd. Bewaar ze en de koelkast en vanaf dag vier
kun je ze eten. Ze blijven in de koelkast een paar dagen houdbaar.

Kiemen zijn erg gezond en lekker over een salade of op een cracker met (geiten)kaas bijvoorbeeld!

Op de blog van Sunny kun je foto's en een filmpje vinden hoe het werkt:
http://hallosunny.blogspot.nl/2015/03/diy-super-makkelijk-zelf-verse-kiemen.html

Op de site van natuurdiëtisten staat waarom kiemen zo gezond zijn, als je het leuk vind om te lezen
klik dan hier.

Fijne dag!

2 opmerkingen:

  1. Leuk hoe je je eigen draai aan deze tag gegeven hebt, Antita! Eigenlijk net zoals je dat doet met je recepten...

    En ik ben natuurlijk superblij met jouw bevestiging van het feit dat deze methode om zelf verse kiemen te maken echt werkt.

    Ik had het alweer een poosje niet gedaan, maar ga het ook weer eens doen. Verse kiemen zijn inderdaad héél gezond en met dit weer eet ik voornamelijk salade. Daar passen die kiemen perfect bij.

    Ik ben heel benieuwd naar je ervaringen bij die bioresonantiearts.
    Zelf heb ik een hele poos geleden eens een raw food dieet gevolgd om mijn darmflora weer op peil te krijgen. Dat werkte uitstekend. Ik had ook veel meer energie. Maar vind het moeilijk om het lang vol te houden. Na een poosje, zeker in de winter, ga je toch echt verlangen naar iets warms, zoals een soepje.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel! Ik las ook al dat een raw dieet goed moet werken voor je darmflora. Fijn dat het bij jouw zoveel geholpen heeft. Lijkt me in het voorjaar en zomer inderdaad makkelijker als in de winter.

      Mijn man is bij dezelfde bioresonantie arts geweest en zijn PDS is over :-) de huisarts kon er niks mee, maar mee leren leven...

      Ondanks dat ik twee tot drie keer per week vis eet en rauwe noten e.d. voor de gezonde vetten bleek dat ik daarvan toch een tekort had en nog wat andere vitamines. Daardoor gaat je lichaam in een soort spaarstand waardoor afvallen moeilijker gaat. Ook een hele trage verbranding waardoor het lastiger word, slik nu extra kelp om te kijken of dat wat doet.
      Ben in elk geval sinds ik er geweest ben een maand geleden 2,5 kilo kwijt dus al een goed begin.

      Groetjes Anita

      Verwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.