29 maart 2015

Goulash, vlees van goeiekoeien.nl

Even geleden bestelde ik een pakket rundvlees http://www.goeiekoeien.nl/


Goeiekoeien.nl is de webwinkel waar je met elkaar een koe kunt kopen. Ik bestelde een 10 kilo pakket wat ik deelde met mijn moeder. Sinds kort zijn er ook pakketten van 5 kilo verkrijgbaar. Nadat het dier helemaal verkocht is wordt ze geslacht.

Voordelen van GoeieKoeien vlees:
  • Deze koeien zijn duurzaam en kleinschalig gefokt, gemest en geslacht.
  • Hoge kwaliteit vlees van een Verbeterd Roodbonte koe, een eerste klas vleesras.
  • Uitstekende prijs/kwaliteit verhouding.
  • Een traceerbaar en transparant proces.
  • Het vlees wordt vacuüm verpakt en vers en gekoeld aan huis bezorgd, het zit een een doos met een soort koeltas erin, daarop liggen koelelementen.
  • Op de pakketjes vlees zit een sticker met wat erin zit, de bereidingswijze staat er ook op, erg handig.
Dit is 10 kilo vlees, dit verdeelde ik in tweeën.
Omdat we met z'n drieen zijn verdeelde ik de pakketjes in nog kleinere verpakkingen.

In een pakket zit o.a. hollandse biefstuk, kogel- en haasbiefstuk, rosbief en bieflappen, sucadelappen, riblappen, entrecote en gehakt.

Van stoofvlees maakte ik goulash, hiervoor gebruikte ik riblappen. Het vlees is echt heerlijk zacht! Ik maakte er eerder al hachee (klik) van ook al zo lekker. 

Goulash
Recept voor 2/3 personen.

350 gram riblappen of ander stoofvlees
1 eetlepel speltmeel of bloem
roomboter of kokosolie
3 paprika's
2 uien
3 laurierblaadjes
1 eetlepel natuur azijn
1 bouillonblokje (rund) natuurwinkel
paprikapoeder
keltisch zout
peper
tomatenpuree 

Bereiding:
Laat het vlees op kamertemperatuur komen. Dep het droog. 

Snijd in stukjes en strooi er wat keltisch zout en peper op. Wentel het vlees door een eetlepel speltmeel of bloem.

Smelt ondertussen de roomboter of kokosolie in een stoofpan. Laat de boter of olie op temperatuur komen en braad het vlees rondom bruin.

Ondertussen snijd je de paprika en uien in stukjes. Voeg bij het vlees en braad even mee. Doe de laurierblaadjes erbij, azijn en het bouillonblokje. 
Voeg heet/ kokend water toe zodat het vlees net niet helemaal onder staat.
Laat het nu zachtjes minimaal 3 uur pruttelen. Is het vlees gaar dan breng je het op smaak met wat paprikapoeder en tomatenpuree (of curry, v/d natuurwinkel, tomatenpuree was op.. ;-)). 

Laat het nog even doorsudderen en kook ondertussen zilvervliesrijst gaar bijvoorbeeld en maak een snelle rauwkost salade erbij.

Eet smakelijk!





Goulash kun je ook goed klaarmaken in een fleecedeken, hooikist of hooimadam. 
Zie de beschrijving hiervan bij het hachee recept.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.