25 juni 2014

Rondje (moes)tuin, zomer 2014

Het is al weer even geleden dat ik een fotoblogje plaatste over de tuin. 
De zomer is officieel begonnen, de langste dag is alweer geweest.
De buxes en beukenhagen zijn allemaal gesnoeid. Al lopen de beuken alweer uit
en moeten ze alweer wat geknipt worden.

De komkommers groeien weer, ze wilden eerst niet zo. Ik heb de komkommers gediefd, de okseltjes leeggehaald. Net zoals je bij tomaten doet. Als je de eerste bloemetjes/ komkommers laat zitten gaat alle energie daarheen en groeit de plant niet goed uit.
De eerste 50- 80 cm heb ik gediefd en na een paar dagen begonnen de planten weer te groeien.
Nu komen er veel nieuwe bloemetjes aan, je hebt mannelijke en vrouwelijke bloemen. De mannelijke bloemen moet je eigenlijk verwijderen, want bevruchte komkommers zijn niet lekker.

Een mannelijke bloem staat op een klein steeltje. Een vrouwelijke bloem zit op een mini-komkommertje.
De komkommer in pot doet het beter als die in de tuin.






De eerste bloemetjes aan de tomatenplant! Het eerste tomaatje was naar een paar dagen zichtbaar.
Hou 4/5 bloemen per tros aan, de rest pluk je weg.

De oksels blijf je leeghalen. Ik heb 2 tomaten planten staan, er zitten bij beide mooie trosjes bloemen in.
Ik ben benieuwd wanneer ze eet baar zijn! 






De pompoen in de weckketel doet het boven verwachting goed.
Hierbij heb je ook weer mannelijk en vrouwelijke bloemen.
Deze bijtjes moeten de vrouwelijke bloemen wel bestuiven.


Mannelijke bloem
Een eerste pompoen!






De eerste rode bietjes zijn gerooid en gekookt, ik heb de helft gebruikt voor een rode smoothie.
De andere helft ligt in de vriezer voor een volgende smoothie.
Hiervoor gebruikte ik: 
2,5 gekookte rode biet, 1 banaan en 3 uitgeperste sinaasappels.
Lekker blenderen en rustig opdrinken.

Deze is ook lekker, die plaatste ik eerder:







Ik hou wel van een smoothie.

De sla doet het goed, de eerste krop was een beetje taai
maar de rest is toch erg lekker.
De pluksla groeit ook nog steeds lekker aan.


De eerste sperzieboontjes! Nog niet veel maar het begin is er.





De courgettes kregen hele gele bladeren, geen idee waarom. Misschien is de pot
toch te klein. Ik heb alle grote gele/ bruine bladeren onderaan weggesneden,
ik hoop dat de planten toch weer een groeispurt krijgen.
In elk geval al wel 2 mooie courgettes eraf gehaald.


De nieuwe uitlopers zien er al wel weer mooi uit, ik hoop
dat deze het weer goed gaan doen!


De hortensia's zijn nog nooit zo mooi geweest!
De lavendel en vrouwenmantel bloeien nu ook zo mooi.
Alles eigenlijk wel :-)







Leuk allerlei tinten paars en roze zijn de hortensia's dit jaar!

Een fijne dag allemaal.



2 opmerkingen:

  1. Hoi Suzanne,

    Bedankt voor je lieve berichtje.

    Ik ga straks snel naar de winkel voor magnesium.

    Bedankt!

    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Anita, bedankt voor je gezellige berichtjes op mijn blog, we zitten inderdaad in dezelfde hoek met onze interesses!, Je oogst ziet er goed uit, en ik bak nog steeds het kwarkbroodje van je blog..
    Ik blijf gezellig bij je langskomen en meegenieten van jou tuin en andere tips en dingetjes!
    groetjes Ellen van Natuurellen.nl

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.