6 februari 2014

Waarom eten we anders?

Waarom zijn we anders gaan eten vraag je je misschien af?

Een aantal jaar geleden kreeg mijn man steeds meer last van zijn darmen na het eten. Uiteindelijk constateerde de huisarts PDS, Prikkelbaar Darmsyndroom, waar volgens hem weinig aan te doen is.
Je reageert op bepaalde voedingsmiddelen maar het is heel lastig om uit te zoeken waarop. Want de ene keer is het dit en de andere keer dat.
Na wat gesurf op internet kwamen we erachter dat veel mensen slecht reageren op e-nummers. Ik heb het boekje: wat zit er in uw eten van Corinne Gourget en daar staan de e-nummers uitgelegd. Zo zijn we langzaam aan steeds meer zonder e-nummer gaan eten. Begonnen met het maken van macronie zonder pakje, wat dus helemaal niet moeilijk is. Zelf heb ik geen last meer van migraine sinds we helemaal e-vrij eten!

Door het e-nummer vrije eten heeft hij gelukkig minder last maar helaas is het nog niet over. Omdat veel mensen slecht reageren op tarwe willen we dat de komende weken gaan mijden. In plaatst van tarwebrood gaan we over op eigengebakken speltbrood. Omdat ik verder eigenlijk alles zelf maak is het makkelijk om voor de rest ook tarwe te mijden. In plaatst van gewone (tarwe)bloem gebruik ik al spelt en andere soorten meel.
Inmiddels is manlief onder behandeling van een bioresonantie arts voor zijn darmen.
Daaruit blijkt dat hij een allergie heeft voor tarwe. En er een aantal voedingsmiddelen zijn waar hij op reageert, daarnaast reageert hij sterk op zoetstoffen en kleurstoffen (e-nummers). Inmiddels gaat het een stuk beter! Zeker een aanrader voor mensen met PDS om je eens door te laten meten door een bioresonantie arts. 
Huisartsen kun er niet veel mee, schrijven vaak vezels voor. Er komt zelfs een nieuw medicijn op de markt voor PDS, heel jammer eigenlijk dat de oorzaak niet onderzocht word. Meeste geval bepaalde voeding waar je niet tegen kan.

Zomer 2013 was ik voor mezelf de strijd tegen de kilo's goed zat, het bekende jojo-effect: lijnen dus minder eten en later met weer 'gewoon' eten zit het er zo weer aan. Je denkt gezond te eten door geen e-nummers te gebruiken maar toch klopte er iets niet.
Ik volg al een tijd de blog van Smackelijk, hier staan voedingstips op waar ik me ben gaan in verdiepen. Ik probeer me zo veel mogelijk hier aan te houden, het komt er kort gezegd op neer dat ik bijna geen brood meer eet, geen geraffineerde suikers, meer groente, fruit en ongebrande noten en wel gezonde vetten! Vetvrij is juist erg slecht!

Ik ben begonnen met het drinken van groene smoothies, brr denk je misschien. Maar door het fruit proef je niet dat er groente in zit. Ik was een beetje extreem begonnen en heb 4 dagen erge hoofdpijn gehad, ontgiftingsverschijnselen. Dus als je begint bouw het langzaam op met een glas per dag en niet een liter... Na een aantal dagen voelde ik mij al een stuk fitter en had niet meer zo'n hongergevoel tussendoor.

Zelf probeer ik zoveel mogelijk geraffineerde suikers te mijden al doet Aart daar niet helemaal aan mee. Hij eet nog gewoon een broodje pure hagelslag. Maar heeft zijn suikergebruik wel drastisch verminderd, drinkt nog 1 kopje koffie per dag en is ook over op gezonde thee zonder aroma's! en zonder een schepje suiker. Omdat ik natuurlijk suikervrij bak krijgt hij ook zo geen ongezonde suikers meer binnen.

Ik ben nu zo'n 4 maanden bezig en ben 8 kilo kwijt en we ga langzaam door. Eigenlijk eet ik veel en gewoon lekker, je smaakt veranderd als je suikervrij gaat eten en je krijgt gewoon meer behoefte aan groente en fruit. Omdat Jasmijn nog borstvoeding krijgt is het ook belangrijk dat ik niet te snel afvalt, als je snel veel afvalt komen er een hoop afvalstoffen in je bloed wat weer in de moedermelk komt wat natuurlijk niet de bedoeling is!

Ik kan er nog heel veel over schrijven maar stop nu even. In nieuwe blogs zal ik zo af en toe wat schrijven over gezonde voeding. Klik eens de links aan hierboven dan weet je al een hoop meer!


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen