7 februari 2014

Honing cake, met natuurlijke suikervervangers

Ik zag een recept voor honingkoek maar deze was niet zo gezond door de gewone suiker die erin zat, ik heb het recept een beetje veranderd, resultaat een heerlijk luchtige honing cake!








INGREDIËNTEN:

90 gram roomboter
225 gram speltbloem
1 theelepel kaneel
1 theelepel koekkruiden
1 volle theelepel baksoda
50 gram palmsuiker
150 ml karnemelk
1ei
100 gram (balsemien) honing
wat amandelschaafsel voor garnering
mespuntje zout




BEREIDING:

Verwarm de oven voor op 160 graden.
Bekleed het bakblik met bakpapier.
Leg alle bakgerei klaar en weeg alles af.

Zeef de bloem boven een kom, voeg de kruiden en het mespuntje zout toe.
Snij de boter in het meel klein met twee afgeronde messen en wrijf het dan tussen de vingertoppen kruimelig. Meng dan de palmsuiker erdoor.

Maak een kuiltje in het midden en mix de karnemelk, het ei en de honing door de meel met de boter.



Mix als laatste de baksoda erdoor. Doe je dit eerder dan begint het al te werken en rijst de cake niet goed.





Doe het beslag in de bakvorm en strijk de bovenkant glad.
Strooi het amandelschaafsel er over heen.
Bak de cake ongeveer 35 minuten en controleer met een satéprikker of het gaar is.
Haal de koek uit de oven en laat deze even afkoelen en haal hem uit het blik.





En dan het minst leuke karwei, de rommel opruimen....



--------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ovens verschillen heel erg qua temperatuur. Ik houd altijd laag aan, en de baktijd kort. Ik controleer dan of de cake gaar is. Zo niet dan nog 5/10 minuten en dan kijk je weer.
Het kan maar zo dat bij jou de oventemperatuur wat hoger moet of dan het baksel iets langer in de oven moet. Als je vaker bakt weet je op een gegeven moment wel wanneer je het beste resultaat hebt.

Ik gebruik de combi-knop hete lucht met onderwarmte. Met de cake op de onderste richel, dit is speciaal voor bereidingen die zwellen.
Heb je die functie niet dan zou ik boven/ onderwarmte gebruiken.

1 opmerking:

  1. Hoi Anita, deze ga ik zeker proberen.
    De liefde van je vader gaat door de maag.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.