24 februari 2014

Honing bestellen?? Rauwe honing kopen.

Biesboschhoning van balsemienbloemen

100% Hollandse zuivere honing uit natuurgebied de Biesbosch, 
direct bij een imker vandaan.

(update januari 2017, ik krijg regelmatig de vraag of ik deze honing nog verkoop, ja hoor!)



Emmer van ca. 4 kilo biesbosch honing, van balsemienbloemen voor € 37,50 

Daarnaast zijn nu ook tubes propolis crème/zalf van de imker bij mij verkrijgbaar. 
Een tube van 75 ml kost € 9,75. 
bevat: propolis, bijenwas, wolvet, calendula, hedera, chamomilla en salvia. Zonder chemische toevoegingen!!

Deze kan makkelijk in een pakket erbij gestopt worden (of afgehaald worden). Zie verdere info hieronder.

Honing is een puur, natuurlijk en hoogwaardig voedingsmiddel. Het is licht verteerbaar en ook bruikbaar als schoonheids- en geneesmiddel en is vrij van bacteriën.
Honing bevat behoorlijk veel calorieën in de vorm van duivensuiker. Deze calorieën zijn direct om te zetten in energie. Als smaakbeleving is de zoetkracht van honing ongeveer 200 keer groter dan van kristalsuiker. Daarnaast is het natuurlijk veel gezonder!

Deze honing komt uit natuurgebied de Biesbosch van de springbalsemien (onbespoten bloemen). Van de nectar van deze bloemen wordt de balsemienhoning geproduceerd. Deze honing heeft een frisse, zachte fruitige smaak, die vooral ook bij kinderen enorm gewaardeerd wordt. Vandaar de bijnaam 'kindersnoepjeshoning'.

Honing is van nature vloeibaar. Na een aantal weken of maanden kan honing gaan kristalliseren. Gekristalliseerde honing veranderd alleen de structuur, de smaak en kwaliteit blijven gelijk.
Een snelle kristallisatie is een bewijs dat de kwaliteit goed is. Het is echter niet altijd gewenst! Je kunt gekristalliseerde honing zonder verlies van kwaliteit weer vloeibaar maken door deze tot maximaal 40 graden te verwarmen. Niet in de magnetron! De natuurlijke enzymen worden zo behouden.
Een andere optie is de honing invriezen, dit kan zelfs in glazen potjes.

De term 'koudgeslingerd' betekent dat de imker de honing niet heeft verwarmd tijdens het slingeren. Eigenlijk is dit onzin omdat warm slingeren niet mogelijk is doordat de wasraten bij verwarming zullen smelten.
Tijdens het verwerkingsproces van honing, is het verwarmen van de honing om het vloeibaarder te maken bij de meeste Nederlandse imkers taboe. Verwarmen van de honing gaat namelijk ten koste van de kwaliteit van de honing, daar de aanwezige enzymen zullen worden gedood.
Honing uit de supermarkt word vaak gemengd met suikerwater en verhit.

Honing uit grote natuurgebieden is praktisch ook biologisch. Alleen het keurmerk 'biologisch' staat niet op de pot honing omdat je aan moet kunnen tonen dat de bijen voor 100% op biologisch gecertificeerde gebieden zijn geweest. Aangezien bijen een actieradius van 4 km hebben, is dat in Nederland vrijwel onmogelijk.

Ideale honing voor door baksels, 's morgens een klein beetje door yoghurt of kwark, door je eigen gebakken brood i.p.v. een schepje suiker, salade dressing, op een sneetje brood of cracker. Ik plaatst regelmatig recepten met daarin deze honing verwerkt.
AFHALEN:      
  • In Nijkerk bij mij thuis 
  • Twee avonden per week in Putten
VERZENDEN
  • Emmers kunnen verzonden worden via PostNL. Prijs inclusief verzendkosten is dan 45 euro, verzekerd verzonden. 
  • Twee emmers tegelijk € 82.50 (verzekerd verzonden). Max twee i.v.m. gewicht tot 10 kilo.
  • Een tube propolis kost € 9,75 en kan eventueel in een pakket erbij.
De honing is verpakt in een plastic emmertje, met code 5 (polypropeen). Interessant voor degene die BPA en weekmakers willen mijden. Codes 1, 2, 4 en 5 zijn veilig. Meer over BPA en tips kun je lezen: http://potjesenpannen.blogspot.nl/2014/06/bpa-andere-weekmakers.html

Tip: vul een maatkan met honing:






Er gaan veel verhalen rond op internet over bijvoeren, hoe zit dat nou?

Het suikerwater dat de imker aan het bijenvolk geeft, wordt door de bijen uitsluitend gebruikt om het volk in de winter te laten overleven. Dit wordt gedaan omdat veel imkers alle honing oogsten, dan blijft er niks meer over om het volk de winter te laten overleven. Dat suiker bijvoeren heeft niets te maken met de honing op die je in de potjes aantreft en komt daar ook nooit in. Honing wordt door bijen geproduceerd in de honingmaag, ze halen in de zomer nectar en zetten dit dus om in honing, dit gaat in de honingkamer, daar waar geen koningin zit, dat is de bovenste kast, daar kan geen koningin bij. De honing die in de raten komt daar waar de koningin broed produceert, wordt niet geslingerd en komt niet in potjes. In de winter is er geen jong broed, wordt er geen honing gehaald en geen stuifmeel en er is ook geen honingoverschot want er zijn nu uitsluitend winterbijen die 6 maanden leven en geen zomerbijen. 
Winterbijen hebben als functie het volk de winter door te brengen. 
Zomerbijen verzorgen jong broed, verzorgen de leggende koningin en zorgen voor honing die jij in potjes kunt kopen.

Op skal.nl kun je er meer over vinden (certificering Bio gebeuren): 

3.7 VOEDING
Bijen mogen bijgevoerd worden met biologische
honing, biologische suikerstroop of biologische
suiker. Uit de registratie/ administratie moet
blijken dat bijgevoerde producten voldoen aan
de voorwaarden.
Per kast moet u registreren wanneer u heeft
bijgevoerd, met welk product en hoeveel.

http://www.skal.nl/assets/Infobladen/infoblad-biologische-bijenhouderij.pdf

30 opmerkingen:

  1. Ha Anita, ik ben groot fan van biologische honing of honing bij de imker vandaan.
    Maar, hoe denk jij over 'meegebakken' honing?, dus als zoetstof gebruikt in een baksel wat de oven gaat. Volgens mij gaan alle goede werkzame stoffen verloren door de verhitting + dat de honing zich in je lichaam gaat gedragen als geraffineerde suiker.
    Hoop dat jij je een duidelijke uitleg hebt?!
    Alvast bedankt en ik ga nadenken over 4 liter honing.... is wel veel voor in 1x.
    Kan het voor die prijs ook in 4x 1 liter emmers?

    Hartelijke groetjes, Petra

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Petra,

      Bij alle producten die je verhit gaan voedingsstoffen verloren.
      Dat geld voor bijvoorbeeld groenten maar ook suikervervangers als honing of bijvoorbeeld palmsuiker. Toch vind ik het altijd beter dan geraffineerde suiker.
      Er gaan enzymen kapot in de honing maar het is niet zo dat de honing er heel slecht
      van word.

      Als je de honing rauw eet dan haal je natuurlijk de meeste voedingstoffen uit. Wij eten elke dag wat honing door de yoghurt. En af en toe gebruik ik het om te bakken.

      De honing verkoop ik alleen in 4 kilo emmers. Je kunt het eventueel zelf overpakken in bakjes of glazen potjes en invriezen. Aan huis verkoop ik eventueel ook kleinere potjes
      maar die zijn in verhouding duurder.

      Groetjes Anita

      Verwijderen
  2. Kun je honing invriezen?? Dat wist ik niet... Ik gebruik bijna geen zoetstoffen, maar als ik het gebruik is het meestal honing, maar om dan een 4 kilo te kopen daar doe ik ongeveer een jaar mee.. Maar als ik het kan invriezen is het mss de moeite waard ..

    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja dat lukt prima! Er zit geen water in honing dus als je het eruit haalt is het nog een heel klein beetje stroperig maar wel redelijk hard. Ik heb het een paar keer gedaan, zelfs in glazen potjes lukt het.

      Groetjes Anita

      Verwijderen
    2. maar bevriezen is natuurlijk weer zo'n bewerking als verhitten, dus niet goed voor de natuurlijke inhoud.
      stan

      Verwijderen
    3. Als je dat niet wilt kun je ervoor kiezen om de honing max 40 graden te verwarmen. Bij de imker gebeurd dat ook. Hij heeft een grote warmhoudkast die ingesteld word op 36/38 graden om gekristaliseerde honing weer vloeibaar te maken.

      Verwijderen
    4. Als je dat niet wilt kun je ervoor kiezen om de honing max 40 graden te verwarmen. Bij de imker gebeurd dat ook. Hij heeft een grote warmhoudkast die ingesteld word op 36/38 graden om gekristaliseerde honing weer vloeibaar te maken.

      Verwijderen
  3. Bedankt voor je reactie Anita!

    groetjes Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Anita, kan ik ook 1 kilo honing bij je bestellen om mee te beginnen?

    Groetjes,
    Chantal

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Chantal,

      Aan huis verkoop ik kleine en grote potten honing. Deze worden alleen niet verzonden i.v.m. glas. De prijs per kilo ligt wat hoger. De 4 kilo is een voordeelverpakking.

      Heb je interesse kun je het beste even mailen, zie mailadres hierboven in de blog.

      Je mag altijd eerst proeven, ik heb altijd zelf wel een open potje staan.

      Groetjes Anita

      Verwijderen
    2. Ok, dank voor je antwoord! Het is heel lastig om echt rauwe honing te vinden, dus ik ben heel blij dat ik jou gevonden heb :) Ik moet nu even zuinig aan doen maar zodra het kan bestel ik zeker zo'n mooie emmer. Mocht je een sample kunnen opsturen dan houd ik me aanbevolen.

      Groetjes,
      Chantal

      Verwijderen
  5. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Anita,

    Verzend je je honing ook naar België via Kiala ?
    Ik vind hier in België geen goeie rauwe honing en ik kom nu toevallig langs op jou site en ik zou wel een emmer willen bestellen. Ik ga ongeveer door een halve liter honing in de week in mijn thee alleen al ( wel van die goedkope supermarkthoning dan hé ) Die toch nergens naar smaakt. Ik heb behoefte aan een honing waar ik niet veel van hoef te gebruiken om mijn thee net dat beetje zoet te geven. Je kan mij altijd mailen op mijn adres: Bunnywunnie8@telenet.be

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Anita,

    ik heb vorige week bij jou zo'n lekkere grote pot honing gekocht,
    en wat is het lekkere honing!
    Je proeft een heerlijke zachte bloemige en fruitige smaak !
    En wat zoet ook, Je hebt maar heel weinig nodig.
    Ik wist niet dat honing zo lekker kon zijn!

    Groetjes Ellen van Natuurellen.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb een vraag, een tijdje geleden was er een uitzending over honing bij de keuringsdienst van waarde. Wat mij opviel (maar waar niet op in gegaan werd), is dat er in Nederland 1 fabriek is die honing verpakt (in flesjes en potten). Terwijl de heren naar het productieproces stonden te kijken, zag ik potjes honing voorbij komen die ik in de biologische winkel koop, als zijnde biologische, koudgeslingerde honing. Maar wat zei de meneer van de fabriek tussen neus en lippen door... 'Hier in het proces wordt de honing verwarmd om in de flesjes te doen'. Begrijp ik het nou goed dat de fabriek alsnog de koudgeslingerde honing om zeep helpt bij het verpakken?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste Leef Wijs,

      Ik heb de uitzending ook gezien. Honing is altijd koudgeslingerd. Warm slingeren kan niet omdat de raten dan kapot gaan.
      Vandaar dat er op elk potje koudgeslingerd kan worden gezet, dat is nogal verwarrend.

      Je bedoelt waarschijnlijk dat je rauwe honing wilt, wat niet is verhit. Als honing boven de 40 graden verwarmd/ verhit word is het niet meer rauw. Dan gaan er enzymen kapot.

      Ze hebben in de uitzending niet verteld bij welke temperatuur ze de honing verwarmen, dus je weet niet of het nog rauw is.

      De honing die ik verkoop is 100% rauw, niet verwarmt boven de 40 graden. Ga zelf de honing ophalen bij de imker en kan zien hoe de honing daar geslingerd en ingepakt wordt.

      Persoonlijk vind ik honing van een Nederlandse imker het meest betrouwbaar. In de EU en buiten de EU wordt er nog wel eens mee gesjoemeld. Het is niet traceerbaar, dus niet na te gaan waar het precies vandaan komt.

      Groetjes Anita

      Verwijderen
  9. Hoi Anita,

    Leuke blog ! Verzend je ook naar België ? Hier kunnen we zoiets lekkers niet vinden !
    U mag mij een berichtje achter laten op eeckelaertl@gmail.com
    Alvast bedankt voor je reactie !

    Grts,

    Lesley

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Anita, I

    Ik ben ook heel blij met mijn 2e emmer.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoe lang kun je dit bewaren na het openmaken?

      Verwijderen
  11. Hoi Aafke,

    Ruim een jaar. Op de onderkant zit een stickertje dat geld ook als de emmer open is. Je kunt het eventueel invriezen dan gaat de honing niet kristalliseren. Dat is niet erg gekristaliseerde honing, maar niet iedereen vind dat handig.

    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Is honing niet eindeloos houdbaar? Of zegt de wetgever dat er maximaal een jaar aangegeven mag worden? Mooi lijkt me dat om bijen te houden. Ik vroeg mij af of je ook iets kunt vertellen over je werkwijze m.b.t. de bijen en milieu. Gebruik je bijvoorbeeld bestrijdingsmiddelen tegen onheil van buitenaf zoals de varroamijt?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De imker zet er een datum op van ruim een jaar, dat zal wel per wet vastgelegd zijn.
      Ik hou niet zelf bijen, wil je meer weten over de werkwijze dan kun je kijken op
      de site van de Valkse Bijenhof.

      Verwijderen
  13. hey anja, ik kan mijn vraag niet meet terug vinden, worden deze bijen in de winter bijgevoerd en zo ja waarmee?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Dirk,

      Bij mijn weten heb je de vraag nog nooit gesteld. Ik heet ook geen Anja, misschien ben je in de war met een ander?
      Op de site van de Valksche Bijenhof kun je meer lezen over de werkwijze van de honing die ik verkoop.

      Groetjes Anita

      Verwijderen
    2. Ik zie het wat suf, Ik vraag het omdat ik graag honing bij je wil bestellen en ik heb gelezen dat bijen die biologische honing maken niet bijgevoerd mogen worden, ik lees hierboven dat de honing niet biologisch genoemd wordt vanwege de actieradius van 4km, vandaar mijn vraag, ik zal de valkse bijenkorf de vraag voorleggen, dus wie weet tot snel.

      Verwijderen
    3. Wat ik weet is dat bijen gedurende het 'bijen' seizoen op verschillende plaatsten staan. Voordat de bijen naar de Biesbosch gaan hebben ze op andere plekken gestaan. De balsemienbloem bloeit ongeveer van juni tot september. In de winter overleven ze grotendeels op eigen honing, wat er bij tekort word bijgevoerd weet ik niet, het komt in elk geval niet in de balsemienhoning terecht, daarvoor hebben ze andere soorten honing 'gemaakt'. Deze is 100% zuiver, zonder toevoegingen van wat anders.

      Groetjes Anita

      Verwijderen
  14. http://www.margriet.nl/fitengezond/gezondheid/honing-in-de-thee-eerst-laten-afkoelen/

    BeantwoordenVerwijderen