8 februari 2014

Groene smoothie

Regelmatig drink ik een groene smoothie, dat is een smoothie van bladgroente samen met fruit.
Door het fruit proef je de groente niet! Ik voel me echt fitter door groene smoothies.





Ik drink een smoothie als tussendoortje, maar het kan ook op een ander moment van de dag.
Wel moet je als beginner oppassen dat je niet te hard van stapel loopt. Wanneer je plotseling enorm veel smoothies gaat drinken kun je last krijgen van misselijkheid, diarree, krampen of hoofdpijn.
Ikzelf ben toen ik begon een beetje te hard van stapel gelopen, met 1 liter per dag... en behoorlijk wat groente erin. Ik heb 4 dagen erge hoofdpijn gehad, maar was daarna wel lekker fit, dat was weer een voordeel. Dat ontgiften komt doordat er opeens een overvloed aan goede stoffen in je lichaam komt, je lichaam ontdoet zich van toxische stoffen en dat voel je.

Als beginner start je met 1 glas per dag en bouw je het rustig op. Begin met bijv. 1/4 deel bladgroente en 3/4  deel fruit. Ben je eraan gewend kun je de hoeveelheid groente opbouwen. Je kunt zelf kiezen welke groente of fruit je erin doet. Kies niet al teveel verschillende soorten fruit, dat is niet zo lekker.

Ik neem op dit moment een blender vol dat is ongeveer 500 ml. Een liter per dag kan ook gerust, zelf vind ik dat een beetje duur omdat er dan veel groente en fruit ingaat.

Ingrediënten die ik gebruikte voor de smoothie die op de foto staat:

4 perssinaasappels
1 grapefruit
halve banaan
1 kiwi
4 blokjes spinazie
1 eetlepel gebroken lijnzaad

Ik pers de sinaasappels en grapefruit. De pulp die over blijft als je perst schep ik erbij in de smoothie, dat zijn gezonde vezels.

Dan voeg ik een schep gebroken lijnzaad toe. Uitleg gebroken lijnzaad.




Even erdoor roeren en drink de smoothie rustig op.

Jasmijn lust ook groene smoothies, alleen deze was iets te zuur voor haar.
Voor haar heb ik een halve banaan met een scheut van mijn smoothie geblenderd.


------------------------------------------------------------------------------------------------------------


  • Je kunt heel goed diepvriesblokjes spinazie gebruiken, er bestaan ook diepvriesblokjes boerenkool.
  • 's Zomers vind ik het wat makkelijk om af te wisselen met bladgroenten. Daarom neem ik 's winters nog wel eens een soep i.p.v. een smoothie. Bijvoorbeeld brocolliesoep/ knolselderijsoep.
  • Varieer met het fruit, kijk net wat er rijp is en wat op moet. 
  • Het beste kun je per dag afwisselen met groenten, je lichaam kan dit beter verwerken en zo krijg je veel verschillende vitaminen en mineralen binnen.'
  • In plaatst van bladgroente is een gekookte rode biet ook erg lekker door je smoothie.
  • Niet-bladgroente als brocollie/ bloemkool zijn niet zo geschikt voor smoothies.
  • Leuk is het e-book 50 groene smoothies in een handomdraai van Marjolein Verkaik.


1 opmerking:

  1. Deze ga ik binnenkort een keer proberen, ben erg benieuwd hoe het smaakt!

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.